логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

Патристика

Д-р Жан-Клод Ларше е познат православен француски богослов, доктор по философија и доктор по теологија. Д-р Ларше, денес во пензија, триесет години предавал философија, а како патролог и богослов има држено предавања во многу земји ширум светот. Автор е на повеќе од дваесет книги, преведени на седумнаесет странски јазици, а има напишано повеќе од сто и педесет написи и околу седумстотини рецензии за различни периодични изданија на француски, англиски и германски јазик. Роден е во 1949 година, во градот Бадонвилер, североисточна Франција, во католичко семејство. На возраст од дваесет и три години станал православен христијанин. Член е на парохијата при храмот на Српската Православна Црква во Франција.


АКО ЉУБОВ НЕМАМ, НИШТО НЕ СУМ


Да зборувам на сите човечки јазици, па дури и на ангелски,
штом љубов немам, ќе бидам бакар што ѕвони, или кимвал што ѕвечи.
Да имам пророчки дар и да ги знам сите тајни,
да ги имам сите знаења за сите работи,
а и така силна вера што и планини да преместувам –
ако љубов немам, ништо не сум.
И да го раздадам целиот свој имот,
да го предадам телото да ми изгори –
штом љубов немам, ништо не ми користи.
(1 Кор. 13, 1–3)


Свети апостол Павле на непоколеблив начин утврдува дека љубовта е предуслов за позитивната вредност на останатите добродетели, како и на верата и на самото тајнозрително познание.
Секако, апостолот нема намера да ги релативизира другите добродетели, ниту пак верата и познанието. Тој не вели дека љубовта може да ги замени и да ги стори излишни, ниту пак, утврдува дека таа е превосходна во однос на нив, туку, едноставно, истакнува дека без љубовта, ниту другите добродетели, ниту верата, ниту познанието немаат духовна вредност, односно не придонесуваат за спасението и обожението на човекот.
Апостолот го прикажува отсуството на љубов како еден вид онтолошка празнина: без љубов „ќе бидам само бакар што ѕвони, или кимвал што ѕвечи“; она што го правам или она што сум без љубовта „не ми служи за ништо“; без љубовта „ништо не сум“.
На прв поглед ова е тешко за разбирање, меѓутоа Светите отци ни даваат едномислено разјаснување. Така, како што е повеќепати укажано во „Старечникот“, аскезата самата по себе не ни е од полза за спасението. Имено, и ѓаволот и демоните практикуваат строга аскеза: тие никогаш не јадат, никогаш не спијат и работат до истоштеност; а сепак се, и остануваат да бидат зли духови.
Што се однесува до добродетелите, пак, можеме да увидиме дека одредени добродетели само имаат привид на доброто, оти наместо да бидат поврзани со љубовта на Воплотениот Бог преку исполнувањето на Неговите заповеди , тие всушност, произлегуваат од страстите и се поврзани со себељубието (ϕιλαυτία [philautia]). Така, на пример, свети Јован Лествичник во својата „Лествица“ забележува дека оние што се обземени од страста на блудот (πορνεία [porneia]) често се срдечни, внимателни, грижливи, и ги покажуваат сите особини на добрината; а уште еден општопознат факт е дека човек може да биде добродетелен токму од гордост.
Што се однесува, пак, до познанието, може да се каже дека и ѓаволот и демоните го поседуваат во изобилие: тие не само што со сигурност знаат дека Бог постои, туку и Го познаваат таков каков што Тој е; но тие веруваат во Него и Го познаваат без смирение и без љубов.
Згора на тоа, може да се констатира дека ѓаволот и демоните можат да вршат чуда, бидејќи, поради нивната нетелесна природа, тие ги надминуваат законите на материјалниот свет. Меѓутоа, своите чуда тие не ги остваруваат со Бога, ниту за Него, во Него и преку Него, како што тоа го чинат ангелите и светиите, туку, напротив, ги извршуваат против Него, па следствено и надвор од љубовта кон Него и против љубовта кон луѓето, оти секогаш постапуваат со цел да ги повредат. Затоа, нивните чуда не се пројава на Божјата сила, на светлината на Неговите божествени енергии, ниту на делотворноста на Неговата исцелителна и спасоносна благодат, па немаат поголема вредност од триковите на магионичар, кој ги измамува своите гледачи со привиди.
Љубовта кон Бога и кон ближниот не само што му ја дава вредноста на сето она што можеме да го правиме и да го познаеме, туку токму истата таа љубов ни дава стварност, зашто човековата природа може да се оствари единствено преку личносно, љубовно заедничарење со Бога и со ближниот. Човекот може да се оствари како човек само ако стане бог по благодат. Оти, токму затоа што Бог е љубов, човекот може да стане бог [по благодат] само во и преку љубов. Без тоа, човекот останува во голотијата  – во ништожностa – на својата падната природа


ЉУБОВТА – МАЈКА И ЗБИР НА СИТЕ ДОБРОДЕТЕЛИ


Љубовта е долготрпелива, полна со добрина,
љубовта не завидува, љубовта не се превознесува,
не се гордее, не прави што е непристојно,
не бара свое, не се срди, не мисли зло,
на неправда не се радува, а на вистина се радува,
сѐ извинува, во сѐ верува, на сѐ се надева, сѐ претрпува.

(1 Кор. 13, 4–7)

    Во оваа кратка одломка од Првото послание до Коринтјаните, светиот апостол Павле дава неколку посочувања за смислата на љубовта, и ни го покажува нејзиниот сооднос со најголемиот дел од останатите добродетели.
    Читајќи ја оваа одломка, најнапред сме зачудени од фактот што апостолот љубовта истовремено ја определува и на негативен начин (посочувајќи што таа не е, и што не прави), и на позитивен начин (посочувајќи што таа е, и што прави).
    Така, гледаме дека љубовта не е, како што често погрешно се верува, ниту чувство кое е едноставно, ниту пак, е само чувство, туку е сложена целина, која од себе и од својата дејност исклучува одредени дејства, настроенија и состојби, а вклучува други.
    Може да се забележи дека меѓу страстите што ги исклучува љубовта се наоѓаат речиси сите големи страсти, кои подоцна ќе бидат определени како такви од аскетското Предание на христијанскиот Исток:

Тие страсти се:             Свети Павле вака укажува на нив:

Стомакоугодие                                 Љубовта не прави што е непристојно
Блуд                                                  Не прави што е непристојно
Среброљубие                                  Не бара свое
Алчност                                             Љубовта не завидува
Гнев                                                  Не се срди, не памти зло, не се радува на неправда
Славољубие                                   Љубовта не се превознесува
Гордост                                            Не е горделива

Што се однесува до настроенијата, расположенијата и позитивните состојби што ги претполага љубовта, станува збор за добродетели што се во директен однос со неа и што се нејзини облици.
Свети Павле ги објаснува вака: великодушна е; полна е со добрина; се радува на вистината; сѐ покрива; во сѐ верува; на сѐ се надева; сѐ поднесува.
Великодушноста буквално значи „великост на душата“ [душевна големина]. Таа им е противположна на ситнодушноста и на моралната тесноградост, кои произлегуваат од самољубието, а е темел на отвореноста кон другиот, на милоста, но и на простувањето.
Добрината е подготвеност да му се служи на ближниот, тоа е подготвеност секогаш да му пристапува со скромна кротост и да му притекнува напомош за секаква потреба (духовна, душевна и материјална). Добрината одговара на Христовиот совет да им станеме „слуга на сите“  и да бидеме Негови подражатели, зашто „Синот Човечки дојде за да служи“ .
Подготвеноста да се покрие сѐ е противположност на гневот. Таа оди рака под рака со великодушноста и простувањето, но е посеопфатна од ова второто, оти простувањето се однесува на гревовите, додека пак, подготвеноста да се покрие сѐ, се однесува на оние дела, зборови и настроенија, кои не се нужно гревовни, а кои, сепак, можат да нè ужаснат, да нè раздразнат или да нè наведат на осудување. Затоа, подготвеноста да се покрие сѐ е подобна и на неосудувањето на ближниот.
Подготвеноста да се верува во сѐ не значи ниту наивност, ниту заслепеност, туку став на однапред дадена доверба кон ближниот. Таа ги исклучува сомничавоста, недовербата и секаков друг став што може да нè затвори за нашиот ближен и, следствено, да нè обвитка во нас самите.
Љубовта на „сè се надева“, зашто таа никогаш не се разочарува во ближниот, туку претполага дека, без оглед на тоа каква е неговата состојба, преку ползувањето на сопствената слобода, на своите сили и на Божјата благодат, тој може да се промени, да се подобри, да напредува духовно, та дури и ако е најголемиот грешник. Општо земено, љубовта е настроението што ни овозможува на нашиот ближен постојано да му ги посакуваме само најголемите добрини.
Утврдувајќи дека „љубовта сѐ поднесува“, апостолот укажува на снисходењето, но и, подлабоко гледано, на трпението, кое сите Отци го сметаат за насушна добродетел. Трпението е многуобразна добродетел, која им се спротивставува на различните страсти и е во сооднос со најголемиот број од останатите добродетели. Во контекст на односите со ближниот, трпението треба да нѐ научи да го прифатиме ближниот со сите негови недостатоци, така што никогаш да не се раздразнуваме поради неговите манири, зборови или однесување – какви и да се тие – кои ни предизвикуваат болка или ни се чинат неподобни; да нѐ научи целосно да се воздржуваме од осудување за неговите постапки, постојано да му ги простуваме грешките и да очекуваме да се подобри, така што ќе се сметаме за погрешни од него и ќе се молиме за него. Такво е еднодушното учење на Отците, учење за чија практична употреба ќе најдеме мноштво примери во поуките на Светите отци и во житијата на светиите.
Тврдењето дека љубовта „се радува на вистината“ значи дека таа исклучува секаков облик на оговарање и клеветење на ближниот, и секаква лага во нашите односи кон него. Тој став, исто така, значи дека љубовта оди рака под рака со познанието на ближниот таков каков што тој навистина е, во неговата длабока и вистинита природа на битие создадено според образ и подобие Божји, природа на личност што е предназначена да биде восиновена како дете Божјо и да стане бог по благодат.
Потем, тоа значи и дека кога го примаме другиот во неговиот моментален и потенцијален однос со Бога, ние извлекуваме духовна радост, додека пак, восприемањето на другиот во она што тој не е, е секогаш извор на тага, разочарување, но и на грев. Сите недостатоци на љубовта, всушност, доаѓаат оттаму што нашиот ближен го гледаме и влегуваме во однос со него согласно неговото периферно, површно, привремено битие, поврзано со неговата падната природа, а не согласно неговото суштинско, вистинско битие, според кое тој постои во Бога и во кое Бог постои во него, и според кое тој може да стане бог по благодат. А, токму на ваков начин светиите ги гледаат сите луѓе, и токму тоа е причината поради која секогаш кога свети Серафим Саровски ќе сретнел некого, тој му се обраќал со зборовите: „Радост моја!“

Види: 1 Јн. 14, 15; 21; 15, 9–10.

  Види: 1 Мој. 3, 7.

  Види: Мк. 9, 35; Мк. 10, 43–44.
  Види: Мт. 20, 28; Мк. 10, 45.



превод од француски: Даниел Јовановски

 Извор:

ПРЕМИН бр. 131/132

 22ри декември 2018 лето Господово

Друго:

 

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5814
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6631
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6417
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5611
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Беседи

БEСEДА  за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

БEСEДА за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

Прв нeпријатeл на чoвeкoт e ѓавoлoт, втoр e грeвoт, а трeт e смртта. Гoспoд Исус ги пoбeдил ситe oвиe три нeпријатeли на чoвeчкиoт рoд. Сo Свoeтo пoнижувањe гo пoбeдил гoрдeливиoт...

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

 Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Што се случува со оние кои Страшниот суд ги затекнува во грев и пад? Тоа што Богочовекот Христос воопшто стапува во дијалог со нив, колку и да звучи тоа страшно...

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Параболата за цариникот и фарисејот претставува длабоко проникнување во човековата душа, и за нас е многу важно да го задржиме нашето внимание врз ова кажување. Оваа парабола нема во предвид...

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Каква умилна слика ни претставува Сретението Господово! Старецот Симеон во раце Го држи Младенецот, спроти него – праведниот Јосиф и Пресветата Дева Богородица; во близина – пророчицата Ана, постничка и...

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Современиот човек брза по светските суети, бега од скромниот живот и во празните и лажни авантури бара да ја заборави душевната горчина, која му ја создава свеста за безбожните дела....

« »

Најново од духовност

Православен календар

 

20/04/2024 - сабота

Велигденски пости; (на масло)

Св. Георгиј Исповедник; Преподобен Нил Сорски; Св. маченик Калиопиј; Преп. Данило Перејаславски;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св.Христов исповедник Георгиј Митиленски митрополит 7 април / 20 април 2024

Тропар на св.Христов исповедник Георгиј Митиленски митрополит 7 април / 20 април 2024

Пастироначалниче на скитското подвижништвово степите руски непроодни,Ниле ученику Христов облагодатен,денес и во веки Бога преку тебе Го прославуваме,и твоите подвизи...

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Словото Божјо, слово земно подаде,кое ти Свети епископе Методие во слава Негова го раздаде,а Он Началникот на животот устрои заради...

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Вистина непоколеблива имајќи во срцата вашиАгатоподе и Теодуле,познавте дека земниот живот е суета, сенка и сон,а верата во Љубовта го...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная