логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


 nedelanapravoslavieto.jpg

Пред ѕидовите на Црквата

Сергеј Фудељ
*
Молењето без икона е тешко. Иконата го собира во себе вниманието на молитва, како што леќата во себе ги собира расеаните зраци во една загреана точка. Иконата е – така нè учат отците – потврда за реалноста на човековата плот на Христос. Оној којшто ја негира иконата, не верува во реалноста на Боговоплотувањето, т.е., во човековата природа на Богочовекот. 
*
Христијанството не умира со умирањето на иконата како историски факт. Догмата за иконата има вечна смисла, којашто ја одразува вечната реалност на вочовечувањето на Бога. Но, самите икони може и да ги нема. Се сеќавам како луѓето се молеле во затвор, стоејќи пред празен ѕид. Да се молиш во затвор е и тешко, и лесно. Тешко е затоа што ќелијата со сета тежина ти натежнува врз плеќите, и сето она што му е во умот на секој затвореник, е и во твојот ум. Лесно е затоа што, кога го надминеш сето тоа, тогаш навистина стоиш неколку мига пред „вратата на Царството“. Во затворот „Господ е блиску, пред вратите“. А колку тоа му противречи на востановениот со векови поим „православен“, ми стана јасно во една пригода.
Имаше во ќелијата и еден постар „бел“ офицер, кој порано војувал на фронтот, вистински Рус. По една таква моја молитва пред празен ѕид, тој ме праша: „Вие сте секташ?“. И ми стана јасно дека без икона можеш да се молиш, доколку ја нема, а без смирение, т.е., без осуда, на пр., на тој човек – не можеш.
*
Но иконата е – светиња, свет спомен на Бога. Старецот Серафим (Батјугов) во една пригода  раскажал: „Додека уште служев во храмот посветен на Кир и Јован, ме повика една парохјанка да отслужам молебен во нејзиниот дом. Откако го завршив молебенот, зедов света вода и тргнав да ги оросам собите и стварите. Кога дојдовме до еден плакар, таа ги отвори вратите од плакарот за да го оросам со света вода. Наеднаш ме обзеде необично чувство на возбуда: точно пред мене се отвори врата во нешто свето, свештено. Почнав да прскам со света вода, ништо не разбирајќи и само треперејќи пред нешто. И ете – можете ли да си замислите! – многу време подоцна во тој плакар била поставена, поради затворањето на нашиот храм, големата икона на светите маченици Кир и Јован, и останала таму низа долги, тешки години“.
*
Се сеќавам како во почетокот на 30-тите години го затворија и нашиот храм на Арбате, таму каде што сега е „Диетален магазин“. Ден-два пред тоа некако разбрав за затворањето и дојдов да се простам. Во храмот веќе не се одржуваше служба, и тој беше празен. Влегов и почнав да ги целивам иконите, како да се живи луѓе. Неодамна си спомнав за тоа, гледајќи ја иконата на Спасителот, и повторно почувствував како од  светот си заминува иконата на Христос. Од светот заминува ликот на Христос – и во буквална, и во таа „иконска“ смисла. Човека од тоа го обзема неиздржливата тага... 
*
Светоста на човекот е неговата благодатност, негова исполнетост со благодат Божја. Ние денес речиси и не разбираме што е благодатност, и затоа нема подалечен и позагадочен поим за современата црковност од поимот светост. Реалната, т.е. несимволична светост веќе одамна се заменува во црквата со нејзините словесни знаци – титули. Тоа е еден од знаците на отврдувањето на христијанството во историјат: Церката боледува и на Исток и на Запад од тешка и дамнешна болест на окаменување. И, во исто време, ние знаеме дека, без оглед на таа болест, Црквата живее како Света. Нејзината Светост не е само во Светоста на нејзините таинства, туку и во нејзината реална Светост, можеби во Светоста на нејзините праведници непознати на светот, во верата на простите срца.
*
Болеста на Црквата е во сите нас. Кога искрено ќе се спознаеш самиот себе во тој болен дел од црковното општество, тогаш нема да се плашиш, следејќи ги Големите Отци на Црквата, да го признаеш самиот факт на болеста, и во исто време, од одредени причини во радоста на срецето почнуваш да ја чувствуваш непобедливата Светиња на Црквата.
Митрополитот Антониј (Блум) вели: „Во Црквата има два аспекти: аспект на славата и аспект на трагичноста. Трагичниот аспект на Црквата – тоа е секој од нас... Ние сме веќе во Црквата и уште сме на патот кон неа“.
*
Една праведна селска старица била на умирање, и ја замолила ќерката да појде до свештеникот, за да ја причести. Но, до црквата било мошне далеку, била зима, и ќерката не заминала. Ноќта старицата ì рекла на внуката, шестгодишно девојче: „Дај ми вода да се напијам“. И, кога ì ја подале чашата, слушнале пеење: “Тело Христово примете”.
Отецот Серафим (Батјугов) велел: „Ако нема каде да се причестите, а ја чувствувате неодложноста од причествањето, прочитајте го целото „правило“ пропишано за причест, а потоа препуштете се на волјата Божја“.
*
Во еден логор во 1923 година со првите пароброди биле довезени и голем број епископи. Со еден епископ доброволно допатувал и негов ќелијник-монах и еден „слободен“, момче на 20-тина години, кој веднаш го привлече нашето внимание. Тој го зел врз себе подвигот на мочење, со никого не разговарал, а кога било потребно, се служел со знаци. Тој бил духовно чедо на споменатиот епископ. Ги паметам неговите добри и некако весели очи. Тој одеше бос, во долга кошула без појас. Тој еднаш ноќеваше кај мене. Јас сето време очекував дека ќе остане на долга молитва, па дури и да се „удира  со синџири“, како во „Детсвото и младоста“, но тој само ме праша нешто со знак, се насмеа, се прекрсти и си легна. И наредниот ден ме зачуди и восхити со своето однесување. Седна на еден сандак до вратата. Претпоставувајќи дека ќе седне таму, оставив на сандакот неколку книги: „Подвижници на благочестието на XVIII и XIX век“. „Ете, – си помислив во својата глупост, – тој ќе се израдува.“ А тој отвори една од книгите, ја погледна, ја затвори и веќе не ја допре.
Ние зборуваме, пишуваме, читаме за подвизи... а подвижниците молчат и го извршуваат подвигот.
*
Црковниот раскол е не само глупост, туку и гордост. Првиот позначаен раскол (монтанизам, во II век), инсистирал на тоа дека откровението на Светиот Дух, коешто постои во Црквата, не е доволно, а ете денес ние (монтанисти!) ја очекуваме полнотата на откровението. Значи, кај нив не постоел само дисциплинарен раскол со цел јакнење на внатрецрковната чистота и дисциплина: во постењето, во бракот, во прифаќањето на паднатите, – туку и одрекување на духовноста на Црквата, припишувајќи си ја таквата состојба само на самите себе. Што се однесува до моралните критериуми како причина за раскол, недозволиво е од мистичен факт да се изведува рационалистички, административенн заклучок: според некакви признаци да се делат верните на „свети“ и на „не свети“, коишто подлежат на одлачување. Кој во нас ги гледа наши внатрешни пороци: гордоста, злобата, лицемерието, неверието, студенилото? Каде е оној критериум на светост, кој би ни бил даден толку јасно, што би можеле со него да направиме некаква морално-хемиска анализа?
Само Светата Црква е Црква, но постоењето на Светата Црква е тајна којашто нам не ни е целосно откриена: со нашите очи не можеме директно да го видиме Телото Христово. Ние можеме да тврдиме дека, за да се биде во Црквата, треба да се биде во вистината, во Светињата Божја. Но кој, имено, во дадениот момент е во вистината а кој не е – ние не знаеме. Затоа Господ и рекол: „Не корнете го плевелот, за да не го искорнете со него и житото“. Ова треба да се разбере, пред сè, во смисла дека сега јас, и ти, или таа сме – плевелот, а по еден час и јас, и ти и таа може да станеме жито, или, како што рекол св. Иринеј Лионски, „човекот самиот е причина што еднаш е пченично зрно, а еднаш слама“. (Против ересите, кн. 4, гл. 4).
*
Влегува девојка во храм без марама, или стои во храмот на страна, не разбирајќи уште ништо – и веднаш ì се нафрлаат, како јастреби, жени „заштитнички на уставот“ и ја исфрлаат од храмот. Можби таа веќе никогаш нема да влезе во него. Се сеќавам, еден свештеник ми рече дека „оформувањето“ на атеизмот кај неговата ќерка се случило во храмот под впечатокот стекнат од таквите старици. Борба со нив, се чини, никој не  води. Впрочем, слушнав дека намесникот на еден манастир неодамна одбил да причести една таква ревнителка на црковниот устав. „Ти мислиш дека си тука газдарица? – со заканувачки глас ì се обратил пред сите од амвонот. – „Не ти, туку Мајката Божја“. 
*
Сум сретнал свештеници, неверници, коишто се гордееле со познавањето и придржувањето до црковниот устав. Тие го исполнувале она што било создадено во манастирите на Византиското средновековие, немајќи притоа Евангелска вера. Без неа, пак, секое „типиконство“ е нешто крајно мачно, духовно неподносливо: страшната празнина на црковната реалност типиконството ја прекрива со покривало на византиско спокојство – „Кај нас е, ве молам, сè како што треба. Ние ги испеавме сите 10 стихири, а не само 9, и имено со шести, а не со петти глас“.
Уставот повикува кон молитвен подвиг, т.е., кон „победување“, а не кон „угодување“ на плотта и, сфатен на тој начин, тоа е свето оружје на духовната борба. Опасноста од уставот почнува тогаш кога се заборава неговата историска условност, и него почнуваат да го догматизираат, издигајќи го на ниво на догма. Тогаш и започнува она „цедење на комарци и проголтување на камили“, односно замена на христијанството со старозаветна обредност.
Уставот не треба да се занемарува и пренебрегнува, но притоа секогаш треба да се има на ум дека „саботата е заради човекот, а не е човекот заради саботата“
*
Црквата се нарекува апостолска не затоа што содржи кажувања, молитви и правила дадени само од апостолите, туку затоа што таа, покрај сето она што е добиено од апостолите, го добива, во текот на сиот свој историски живот, преку други светии истото она што го добила и од апостолите. Апостолите ја подигнале Црквата, но со неа управува Оној Кој ги подигнал апостолите и Кој рекол: „Јас сум со вас преку сите дни до свршетокот на светот “.
Светото Предание е она божествено просветление коешто е веќе дадено, и повторно ì се дава на Црквата сега, секогаш и во сите векови.
Но, освен Преданието со голема буква, зад оградата на Црквата има уште многу преданија со мала буква, во кои спаѓа севкупноста на разни обичаи на помесни и обласни цркви: понекогаш добри, понекогаш помалку добри или, дури, лоши. Благодушно можат да се трпат дури и лошите обичаи, но не треба да се поврзуваат со апостолите, односно со Светото Предание на Црквата, коешто може да живее во разни форми: и во простотата, и во сложеноста на црковниот обред, но коешто е секогаш едно во својата духовност. Таа Светиња на Преданието е постојано, вечно ново раководење на Церквата од Светиот Дух.
Еве ја простотата на апостолското служење на Литургијата во Троада, во домот на ученикот: „И во првиот ден на седмицата, кога се беа собрале учениците за да прекршат леб... Павле прекрши леб, вкуси, и зборуваше долго, дури до зори, а потоа отпатува“. Тој „брзаше, ако му биде можно, во Ерусалим да се најде за денот на Педесетница“ (Дела 20), каде што, како што самиот знаел, го чекале окови и мака. И еве поинаква Литургија, извршувана во богатството и во спокојството на XVIII или XIX век, на пр., од преп. Серафим, од Тихон Задонски или Јован Кронштатски. На престолот скапоцени метали, разнообразен обред создаден во вековите, се пеат молитви сосема непознати во апостолското и послеапостолското време. И ете, зарем не гледаме, — не смеејќи да ги подигнеме очите, — дека и темноцрвената свила и срма, и среброто на престолот се пронижани со истиот скапоцен зрак на апостолска благодат, дека самата материја ги претвора во непропадливост, дека ние никаде не сме излегле од првохристијанството. Блиску до светите од сите векови, ние чекориме по земјата на Првоначалната Црква. „Духот дише каде што сака“.
Но Црквата не само што пребива онтолошки во Троада, туку таа и историски оди кон неа, и ние треба да ја спознаеме, од една страна, таа „еднаквост“ на Троада и на Саров, а од друга, тоа дека Троада е – почеток и крај на црковниот пат, почеток и крај на црковната историја.

Подготви: д-р Драган Михајловиќ

 

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5859
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6663
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6469
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5654
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Најново од духовност

Православен календар

 

28/04/2024 - недела

Велигденски пости; (пост на риба)

Влегување на Господ Исус Христос во Ерусалим – Цветници; Светите апостоли Аристарх, Пуд и Трофим; Светиот маченик Сава Готски; Светите маченички Василиса и Анастасија;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светите Христови маченички Агапија, Хионија и Ирина 16 април / 29 април 2024

Тропар на светите Христови маченички Агапија, Хионија и Ирина 16 април / 29 април 2024

Девственички свети маченички,поучени за воскресение во живот веченод истоименитоста со благодат преисполнета – светата Анастасија,заштитени со молитвите на Христовиот пастир,

Тропар на влегување  на Господ Исус Христос во Ерусалим Цветници 2024

Тропар на влегување на Господ Исус Христос во Ерусалим Цветници 2024

глас 1Христе Боже,  за да  нé увериш во општото воскресение, пред Твоето страдање  го воскресна Лазара од мртвите. Затоа и...

Тропар на светиот Мартин Исповедник папа Римски 14 април / 27 април 2024

Тропар на светиот Мартин Исповедник папа Римски 14 април / 27 април 2024

Исповедниче на вистинската вера која спасува,Мартине свети мачениче,прими од нас пофалба и благодарност.Од Бога со благодатна вистина исполнет,на патот исповеднички...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная