Магистерски труд на Софија Грандаковска
7. Молитвата како книжевен говор
7.1. Од примерите на хеленската книжевност може да се заклучи дека молитвениот говор станува книжевен (говор). Поточно, молитвата како првичен крик и емотивна реакција од органска природа, се одвојува и понатаму опстојува во рамки на извесни религиозни култови и практики, но сега стекнува своја посовршена форма, која е книжевно-уметничка. Молитвата како говорен жанр во таканаречената поезија на дивјакот, која претставува израз на интересите на колективно опстанување, во хеленската книжевност преминува во второстепен, т.е. секундарен книжевен жанр кој (молитвата) следи одредена ритмика и структура, карактеристична за поетско-книжевниот пример во епското пеење и поетско-лирските форми на пајанот, номосот, химната, одата, епиграмот, елегијата, епиграмот, дитирамбот како пеена хорска лирика.
Треба да заклучиме дека молитвата како книжевна форма во хеленската книжевност во себе ги содржи пред-литерарните или говорни жанрови [според Бахтин], во неа се содржани бројни преткнижевни видови. Но, моделот на молитвата во хеленската книжевност и култура, содржи книжевен контекст кој треба да се разгледува од аспект на теориската класификација, стилско-уметничка и книжевна анализа. Молитвата низ своите книжевни видови и форми во лириката, содржи константни форми кои подоцна ќе бидат извор на рановизантиската поезија.
7.3. Треба да се истакне дека под поимот химна во антиката се подразбира општ поим за религиозна поезија.[2] Возвишените атрибути што таа ги опејува на свечен начин во слава на некое божество или јунак, претставуваат идеална структура за опевање на херојските атрибути на воините. Платон пишувајќи за музичките жанрови на далечното минато (Leges, III, 700), соопштува дека молитвите упатувани до боговите се нарекувани химни. На книжевноста ѝ се познати хомерските химни, а и примерите на молитви кои им биле упатувани на боговите во трагедиите од страна на хоровите, тн. химни-молитви.
Поспецијалните поетски облици со сакрален и молитвен карактер се подведени под поимот песна во значење на ода. Во нивниот подвид влегуваат епикинијата како поетска форма и пофалбата. Тие се определени како победнички, празнични и похвални песни, но нивното значење е во тоа што тие се најзначајниот пример на духовна поезија.
АРИСТОТЕЛ. За поетиката. Скопје: Македонска книга, 1979.
ЃУРИЌ, В. Историја хеленске књижевности. Београд: ЗУНС,1990.
ЕЛИЈАДЕ, Мирча. Историја на верувањата и на религиските идеи, том I, Од камено доба до елевсинските мистерии. Скопје: Табернакул, 2005.
ЗЕЧЕВИЋ, Слободан. Култ мртвих код Срба. Београд: Етнографски музеј, 1982.
ПАВЛОВИЋ, Миодраг. Поетика жртвеног обреда. Београд: СКЦ, 1996.
ПЛУТАРХ. О музици. Зрењанин: Будучност, 1975.
TATARKJEVIČ, Vladislav. Istorija šest pojmova. Beograd: Nolit, 1988.
ЌУЛАВКОВА, Катица. Тетратки Скопје: Менора, 1997.
FREJDENBERG, Mihajlovna Olga. Mit i antička kniževnost.
HAJDEGER, M. Mišlenje i pevanje. Beograd: Nolit, 1982.
HEILER, Friedrich. Prayer: A Study in the History and Psychology of Religion.
HERCMAN, Jevgenij. Vizantijska nauka o muzici.
ХОМЕР. Одисеја. Нови Сад: Матица Српска, 1985.
Stamać, А. & Škreb, Z. Uvod u književnost. Zagreb: GZH, 1983.