логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка



Премин Портал беше во посета на Македонската Православна Богословија при што присуствуваше на пробата на хорот „Јустинијана прима“ кој работи во рамките на Богословијата и притоа сними материјали кои ќе бидет ставени на веб страната, како поздрав од идните македонски духовни пастири.




Разговаравме со професорот на Катедрата по Црковно пеење чтец протопсалт Георгиј Секулоски.


Со одлука на Светиот Архиерејски Синод на нашата Родна Црква пред три години е возобновено источното црковно пеење во Светиклиментовата диецеза. Со тоа древните традиции се возобновуваат и истовремено се исправаат старите неправди, кои со укинувањето на Охридската Архиепископија од иноверната власт, се случувале во текот на двеста години, се до нејзиното обновување во лицето на Македонската Православна Црква, ете оваа година славиме значаен јубилеј - 40 години самостоен црковен живот. Терминот ,,источно” доаѓа од црковнословенскиот ,,источник” и се преведува како ,,извор”, што значи дека изворното пеење на Едната, Света, Соборна и Апостолска, Православна Црква постепено се враќа и во храмовите на нашата Помесна афтокефална Црква.



О Тебе радуетсја

С
о укинувањето на Охридската Архиепископија Македонија стана упориште на разни јурисдикции, првенствено на Цариградската, а потоа по нејзиното создавање, на Бугарската Егзархија.


 
Тие две јурисдикции долго време се бореле која да ја добие превласта. Но со поделбата на Македонија во 1913
година, денешната територија на Република Македонија потпаѓа под духовно администрирање на Српската Црква, кое е ,,озаконето’’ во 1922 год. кога Кралството СХС ги купува епархиите во Вардарска Македонија од Цариград. Тогаш во македонските древни храмови е воведено недуховното, фолклоризирано т.н. ,,српско народно”, па дури
потоа ,,црковно појање” од световниот композитор Стеван Мокрањац. Тогаш тоа е во склад со започнатиот процес за духовна и национална асимилација на македонскиот народ. Оваа стара неправда во Македонија се задржа скоро 80 години. Но, како што рековме со одлуката на Свештениот Синод на Македонската Православна Црква пред три години се возобнови црковното пеење така што сега на самата нејзина прослава на 40 – те години автокефалија, ние имаме веќе организирани певници со нашето изворно црковно пеење, како што биле некогаш во редот на славната и древна Охридска Архиепископија.
Источното – црковно пеење уште се нарекува и византиско заради стилот ( начинот ) по кој се произнесува. Тој стил или правец во црковните уметности го имаме во архитектурата, фрескосликарството, иконописот итн. За пример може да ги наведиме Плаошник, Курбиново, Трескавец, како и сите наши манастири од средниот век.
Нема да биде грешка кога источното пеење би го нарекле уште и македонско, затоа што во Македонија и друго црковно пеење немало, а еден од најзначајните претставници на оваа псалтикијна уметност е светиот Јован Кукузел, кој родум е од Дебар, западна Македонија. Ова е нашето, старото македонско изворно пеење, друго сме немале.


За значењето на црковното пеење и неговата примена во молитвениот живот на Црквата, ние читаме уште во Евангелието, кога на Тајната Вечера Самиот Господ Иисус Христос со своите апостоли пеел благодарствена песна (Мат.26.30). Со тоа пеењето е Боговостановено во новозаветната Црква како начин на служење и благодарење. Апостолите, верни на својот Божествен Учител, сигурно сочувале дел од мелодиите, кои ги пеел Спасителот и преку усното предание, кое се чува неповредено во Православната Црква, им го предале на своите намесници – епископите и така преку делата на оците од првите три века: Св.Игнатиј Богоносец (тој го воведува антифониот начин на пеење – на две, десна и лева, певници), Св.Јован Златоуст, Св.Василиј Велики; подоцна Св. цар Јустинијан се јавува како автор на литургиската химна ,,Единородниј Сине”; во осмиот век сето ова огромно духовно и музичко наследство се систематизира со создавањето на Осмогласникот од светиот Јован Дамаскин и Св. Роман Слаткопевец; во 12 век свети Јован Кукузел Ангелогласниот на музичкото писмо додава уште 40 знаци и го воведува т.н. ,,пространо” или широко пеење, каде на многу места ке забележиме влијанија од македонската изворна музика; во 18-19 век, паралелно со Реформата на Тројцата учители - протопсалти во Цариград, во Македонија се јавуваат плејада на псалти како што се: Калистрат Зографски, Димитар Градоборски, Јован Хармосин Охридски, Наум Миладин, подоцна Манасиј поп Тодоров итн., кои оставаат значајно музичко и духовно наследство. Значи има една плејада на знајни и незнајни, дури и денес, сеуште дознаваме за нови и нови автори кои се јавувале и чии ракописи, во буквално ракописна, не во печатена форма, и ден денеска ги пронаоѓаме во некои од црквите во Македонија. Полето за тоа колку застапено било ова наше црковно пеење, допрва ќе се истражува. Тоа им го оставаме на младите богослови кои веќе го изучуваат, зашто во оваа фаза, мојата работа како професор тука е, јас да ги научам, да ги поставам темелите, а тие ќе ја градат куќата. Тука би истакнал дека на Катедрата по Црковно пеење во Македонската Богословија работиме двајца професори, меѓу кои и достопочитуваниот проф.д-р Јане Коџабашија, кој е заслужен за поновите откритија во оваа област (ракописите на Андон Шахпаски, Васил Бојаџиев итн.).

Од досега кажаното, ќе забележиме дека источното, свештеното пеење на Источната Вселенска Православна Црква е наследство и светителско творение на сите православни народи кои ја исповедаат живата вера во Живиот Бог, тоа е од Бога и од сите за сите и за никого посебно, ниту може да биде себично присвојувано од некој. Македонија, т.е. христољубивиот македонски народ е нераскинлив дел од оваа света традиција.


За тоа колку е значајно пеењето во Црквата, светиот апостол Павле ќе им напише на Ефесјаните: ,,…усовршувајќи се со псалми и славословија и духовни песни, пеејќи и воспевајќи Го Господа во срцата ваши...” (5.19), што значи дека апостолот го смета пеењето како средство за усовршување во верата. Свети Јован Златоуст исто ќе каже: ,,Нашите гласови се слични на жиците од гитарата, кои даваат различни тонови, создавајќи хармонија на побожност. Зашто по вера се разликуваат по врсти, но не се разликуваат по заедничкото пеење. Истиот ритам, кој управува со гласовите, прави од нив единствена мелодија, како што вели Давид, кога ги повикува сите поколенија во иста симфонија, говорејќи: ,,Се што дише нека го фали Господа” (пс.150.6). Светиот отец Василиј Велики, пак, за црковното пеење истакнува дека ,,пеењето им дава убавина на богослуженијата, создава жалост по Бога, оти пеењето е дело на ангелите, на небесното живеење, духовен темјан. Тоа е премудар изум на Учителот, кој уредил истовремено да пееме и да се учиме на корисно. Преку него подобро се впечатуваат поуките.”


Источното – црковно пеење поседува голема духовна сила и затоа сакаме за крај, како порака до посетителите на Премин Порталот да испратиме, парафразирајќи, една мисла на Евсевиј Кесаријски за црковното пеење: Ние ги пееме божествените похвали со жива гитара, продуховена и преку духовно пеење, зашто она ,, што најмногу од сите инструменти Бог сака - е соединување на целиот народ во пеење на псалми и химни”. Така да се соединиме сите православни по сета вселена. Амин Господи, така да биде.

Во иднина, превземаме обврска спрема читателите на ПреминПортал, да подготвиме еден поопширен текст за црковното пеење и уметност, каде што ќе ги обработиме повеќето прашања кои би произлегле, а се поттикнати од овој прилог.





dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Беседи

Митрополит Струмички Наум: Кажи само збор (17.07.2021)

Митрополит Струмички Наум: Кажи само збор (17.07.2021)

Божји збор, Литургиски збор, збор во сила, соодветно, има веќе и оној што го просветлува својот ум преку дарот на умно-срдечната молитва; оној чиј ум невидливо богослужи пред олтарот на...

Архиепископ Антинојски Пантелејмон: За љубовта

Архиепископ Антинојски Пантелејмон: За љубовта

 Ако на пример, ние не ги надминеме границите на секојдневнието, ако не ги надминеме своите слабости, тогаш на кој начин нашата христијанска љубов се разликува од другите? Ако ги љубиме...

Старец Георгиј Капсанис - ЗНАЧЕЊЕТО НА БОЛКАТА ВО НАШИОТ ЖИВОТ

Старец Георгиј Капсанис - ЗНАЧЕЊЕТО НА БОЛКАТА ВО НАШИОТ ЖИВОТ

Во оваа нова состојба се чини дека смртта и болката имаат позитивно значење, како другата кожна облека со која Бог ги облекол Адам и Ева кога го напуштиле рајот за...

Вознесение во Христос или идолопоклоничко превознесување

Вознесение во Христос или идолопоклоничко превознесување

  Луѓето тежнеат кон правење идоли. Идол е сѐ она што човекот го става на прво место во своето срце, наместо Бог и наместо духовното растење во Бог. Луѓето сакаат...

Св. Климент Охридски: Поука на вознесение на Господ наш Исус Христос

Св. Климент Охридски: Поука на вознесение на Господ наш Исус Христос

Поради тоа, браќа, бидејќи нè очекува бесконечна мака, да се потрудиме преку подвиг да ја избегнеме, со милостина да го пречекаме бедниот и да го угостиме, примајќи го туѓинецот, гладниот...

 Митрополит Струмички Наум: Недела на слепородениот

Митрополит Струмички Наум: Недела на слепородениот

Се случија две средби помеѓу слепородениот и Христос: првата додека уште беше слеп; и втората, откако прогледа и откако Го оправда Христос пред фарисеите. И фарисеите двапати се сретнаа со...

Митрополит Струмички Наум: „Литургијата и на почетокот била Тајна Вечера, а не јавен доручек.“

Митрополит Струмички Наум: „Литургијата и на почетокот била Тајна Вечера, а не јавен доручек.“

       Така, како што веќе напишав: ниту почетокот, ниту крајот на начинот на служењето на Светата Литургија се и ќе бидат исти со денешниот – ниту некој Собор ја прогласил за...

Отец Гаврил-Беседа за Св.Методиј и Св.Кирил

Отец Гаврил-Беседа за Св.Методиј и Св.Кирил

Тогаш сфатил дека не треба да се врзува за ништо световно, и дека треба да живее единствено за Царството Небесно, односно за Бога. И навистина се оддал на богоугоден живот,...

« »

Православен календар

 

09/07/2025 - среда

Петровденски пости (строг пост)

Преподобен Давид; Празник на Тихфинската икона; Празник на иконата Одигитрија;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на рождество на Св. Јован Пророк, Претеча и Крстител Господов 7 јули/24 јуни  2025

Тропар на рождество на Св. Јован Пророк, Претеча и Крстител Господов 7 јули/24 јуни 2025

Пророче и претечо на Христовото пришествие,не знаеме како достојно да те восхвалиме,ние кои со љубов те почитуваме, со твоето славно...

Тропар на св. Христова м-ца Агрипина  6 јули/23 јуни 2025

Тропар на св. Христова м-ца Агрипина 6 јули/23 јуни 2025

Оковите железни го опфатија телото твое, но љубовта кон Христа даде ослободување, не само од маченички болки, туку од заробеноста...

Тропар на св. Христов свм. Евсевиј епископ Самосатски 5 јули/22 јуни   2025

Тропар на св. Христов свм. Евсевиј епископ Самосатски 5 јули/22 јуни 2025

Крин процвета во земјата сиријска,мирис се разлеа во црквата Христова,пастир мудар беше испратен при децата,да се возвеличува Еден Бог во...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная