логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

Првата работа што ќе ве воодушеви во манастирот, ќе биде тишината. Потоа – убавината.


 Можно е првата работа што ќе ве воодушеви во манастирот, да биде тишината. Потоа – убавината. Тишината е изгонета од градовите затоа што е премногу страшно она што совеста во тишината му го шепоти на човека. Што се однесува до убавината, тогаш светот е преубав, но особено е убав таму каде што човекот се моли. Таму и птицата повесело пее и розата со бодрост цути. Манастирите се слични на рајските градини во топлите места. Доколку манастирот е изграден таму каде што климата е сурова тогаш тој е сличен на тврдина или древен замок, а убавината на цветовите е заменета со планинската убавина, снеговите, облаците што бродат по небото.

 Убавината купена со труд и молитва, книгата, солзите во ќелијата и вечната презафатеност, надополнето со особено внурнување во длабочините – ете тоа е манастир. Доколку патот се изоди како што треба и човекот не пропадне, во тој случај, плодовите коишто тој ќе ги набере – се слободата, бестрашноста, избавување од прелест, другарување со светиите и восиновување од Бога. Споредете го сето тоа со секојдневната суета и со зловестиот мрмор на деноноќието, со нивните мачителни потреби и неспокојства. Споредете го сето тоа со злобата на човековото битие и зависта во која окапува животот. Помислете на сите тие „скелети во креденецот“ коишто ги има секој цивилизиран човек со вештачка љубезна насмевка. Помислете, што воопшто светот може нам да ни даде освен рутинска распродажба на новости од медиумите за секојдневните катастрофи. Послушајте го современиот човек, погледнете го. А сега помислете, мислете и не говорете, колку сето ова е безначајно.

Што да се преземе доколку нѐ пленило ова изронето монаштво над Атлантида и нејзиниот океан на плиткоста? Па не можат сите да бидат монаси. И не само заради тоа што може да го поремети продолжувањето на човековиот род. Ова е уште еден од редицата будалести и површни судови. Едноставно, за монаштво се способни единки, а не милиони. Едноставно, кога човек влегува во таа река а не знае да плива, дури нема да добие шанса да биде спасен, тој ризикува да потоне. Малку ли познаваме трагични примери за катастрофи во монаштвото? Од древни времиња, па до денес, бројни се вакви примери и тие се ужасно веродостојни.

Секако, не треба на сите да им се вели – не може, но и – строго е забрането да се биде монах. Но, затоа пак, на сите им се препорачува да го засакаат монаштвото, да го милуваат, па макар и од далечина, да го внушуваат со ноздрите неговиот воздух. „Светлина за монасите – е Ангелот; светлина за мирјаните – е монахот“. Така зборувал Лествичник и овие негови зборови силно проникнале во душата на древнорускиот човек. Не давајќи завети и не облекувајќи се во црно, човекот е способен да ја наѕре со душата своја таа длабока убавина со којашто е натопен молитвениот подвиг далеку од светот. И тогаш човекот ќе ги засака долготрајните богослужби, поклонички патувања по светињите, поучувањето на старците, книги од областа на историјата и аскетиката. Всушност, тоа била одлика на Киевска Рус. Бегајќи од современата врева, од содомските зборови и неприродната храна, ние одненадеж се доближуваме до тој идеал којшто

Киевска Рус го засакала во самите мугри на својата историја! Ние прибегнуваме кон источното монаштво, неговите идеали и облагородувачкото влијание на опружувачкиот свет. Она што се добило е следното, до географските откритија и појавата на машините, до научниот прогрес и масовните комуникации, Киевска Рус – претставувала врв во човековата историја. Тоа денес ја прави речиси единствена алтернатива и единствена противтежа, одржлив остров во име на човештво за тоа да не се струполи во морето под името смрт.

 Киевска Рус, се чини била прозорлива без никакво преправање. Таа во христијанството го засакала, не она што обитува помеѓу сферите и она што е второстепено, но срцевината – аскетскиот и моралниот идеал. Промислувајќи ги своите идеални форми, Киевска Рус сметала дека мирјаниот од монахот се разликува само според детераѓањето. Дури и животот во семејството не прави разлика помеѓу едното и другото, со самото тоа што манастирот – исто така е семејство. Свештеникот и неговата сопруга, браќата и сестрите – се лексика на којашто сме се навикнале. Мирјните едноставно – се „чедородци“, а сè останато – мислите за доаѓањето на Царството Небесно, земните поклони, трпението, сеќавањето за Бога, Таинствата – се заеднички помеѓу нив.

Рускиот човек сакал да оди на поклоничко патување, на долгата богослужба да истрајува, да го принудува телото на поклонение. Сакал да се сосредоточува, да си помолчи, да ги послуша оние коишто биле поумни од него. Малку по малку и таа умна убавина се враќа во душата дури и при сесветското поклонение на идолот на комфорот и идолот на развратот. И колку повеќе идолите на комфорот и развратот бараат поклонение за себе, толку поверодостојна е неопходноста од следното, монахот да биде вистински монах, а мирјанинот во монахот да гледа вистински пример. Православната вера останува монахољубива. Тоа само едно нешто треба да ни укаже, во нас е надежта. Имено оваа љубов ја објаснува и нашата историја.

Во Византија монасите биле противтежа на правноформалниот, културно префинетиот, во целина, грандиозниот строеж на Империјата. Монашката простота и смелост, монашката слобода и чудотворната молитва биле потсетувачи за постоењето на другиот свет и успокојувачки фактор за овоземните владетели. Без монашката сол Империјата би се струполила од гордост или би го загубила умот од самољубие. Киевска Рус ја примила сета оваа убавина во сета своја нежност и младост. Она што во Византија било крај, ние го примивме како почеток. Ние го примивме вистинскиот, конечен идеал на животот, а ни остана да го проврвиме долгиот пат кон него. Поради тоа било така тешко да не се направи грешка. Било така тешко да се изнајде хармонија помеѓу, веќе подарениот идеал, неговото запазување, од една страна, и неизбежниот развој, промената на формите – од друга страна.

За да се биде особено успешен во овој свет (успешен само на некое време), неопходно е да се биде потполно умртвен за звуците на другиот свет. Неопходно е човек да се здобие со бесчувствителност кон допирите на другата стварност. Западот чесно си кинисал по тој пат, и како пијавица од испиена крв, започнал да се дуе станувајќи сè посилен. А ние бевме во дилема. Како тоа – Бога го оставил, а со сила се исполнил? Можно ли е тоа? Тоа ви се вика јавна соблазна. Оттука е тој прекин, таа брзоплета желба да се материјализира секоја западна идеја, желба да се стаса и престаса. И ете, на крајот на краиштата стана јасно дека на Колосот (САД) со златна глава и сребрени плеќи му се глинени нозете. Попрво пластични. А нашата глава иако не е златеста, дури е немиена, но затоа пак, нозете се наши, а не глинени. И таму каде што порано гледавме само човечка величина и неговите победи – само победи и победи, – сега таму гледаме само уредна фасада под која човекот гние, тагува и се развратува.

Доста зборуваме за тоа дека ние не создаваме, туку само имитираме. Ние имаме морално-аскетски идеал. Тоа не е ситница.

Доста зборуваме за тоа дека ние не создаваме, туку само имитираме. Дека само си седиме во ладовината отстранети од заедничкото училиште на човештвото. Доволно е. Доколку и самиот Чадаев [Пјотр Јаковлевич Чадаев – руски философ кој влијаел врз руската геополитичка мисла чии ставови се помеѓу панславистите и западњаците. Сметал дека Русија е должна да изгради сопствен цивилизациско – културен модел во нејзиниот историски пат. Другарувал и влијаел врз Пушкин. (заб.на прев.)] би бил жив денес, тој не би употребил такви зборови. Ние имаме морално-аскетски идеал којшто се испреплетил со источното монаштво и е засакан од наша страна уште на самите почетоци од нашата лична историја. Тоа не е ситница. Тоа е оска на човековиот живот. Претставете си, имате кладенче со вода. Големо чудо! Секаде има многу вода. Некои имаат џакузи и автоматско полевање на тревникот, а вие имате – поточе. Но сега замислете, дека кај сите прснале водоводните цевки, се затнале славините, се зачепиле каналите и пресушиле изворите. А вие имате – кладенче! Она исто кладенче, но не ви се верува дека толку му пораснала цената. Од око – бесценет поток.

Тој бесценет поток во епохата на очајот и сеопштата невротичност, битијното безбожие и сесветската тага, кај нас го претставува православието. Православие – а во него – семејство, покајание, Литургија, Таинство. И конечно – монаштвото коешто толку често нѐ одржуваше и сè до овој миг сѐ уште нѐ одржува. Тоа е онаа студеникава како Гедеонска роса, мисла што ми наиде во деновите на сомнежот, во деновите на тешки думи за сопствената бесмртност, за Френсис Фукујама, Фридрих Ниче и последниот човек којшто мижурка гледајќи во ѕвездите.

Протоереј Андреј Ткачев

превел од руски јазик: Пантелеј
Кондратјук со благослов на о.Горан Тасески
Извор: http://agapi.mk/prvata-rabota-shto-ke-ve-voodushevi-vo-manastirot/

 

Од архивата на Преминпортал 2015 год.

 

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3216
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7707
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

25/12/2024 - среда

Божикен пост (пост на масло)

+Свети Спиридон Чудотворец, епископ Тримифунтски; Светиот свештеномаченик Александар, епископ Ерусалимски; Светиот маченик Разумник; Преподобен Герман Алјаски;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот Спиридон чудотворец 12 декември / 25 декември 2024

Тропар на светиот Спиридон чудотворец 12 декември / 25 декември 2024

Спиридоне, Богоносен оче наш,на Првиот Собор ти се покажа поборник и чудотворец.Затоа, мртвата од гробот ти прозбори,и змијата во злато...

Тропар на светиот Христов Столпник Данило преподобен 11 декември / 24 декември 2024

Тропар на светиот Христов Столпник Данило преподобен 11 декември / 24 декември 2024

Смирението твое о, Данило столпнику,по молитвите на твоите родители,со заштитиништвото на великиот Симеон,пат кон небесата ти отвори,а ангелите и луѓето...

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Велики сте вие Мино и Ермогене,кои лично Христово присуство вовашите страдања измоливте.Благодатта преку вас не само Евграфа туку и целото...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная