логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


    vozdvizenie.jpg 

Божјата љубов, пишува светиот апостол Павле, се излива во срцето на верните преку Светиот Дух. Свети Василиј Велики  вели дека созданијата не можат да примат никаков дар без Светиот Дух. „Ние се стекнуваме со искуство од љубовта и даровите кои доаѓаат од љубовта“, учи св. Палама во ист тон, „не преку разумско мислење  туку низ Духот Свети во нас“. Светиот Дух зборувал преку пророците израилски и го подготвил патот за доаѓањето Христово. Најголемиот и конечен облик на Божественото откривање – овоплотување на Логосот Божји, со што е обожена човековата природа, преку Светиот Дух. Конечно, Христос после Своето Вознесение, влегол во Црквата со Духот Свети, за во неа да остане постојано.
Духот Свети во Црквата „ не зборува од Себе“, туку прима од Христос и го предава на луѓето тоа што го примил. Дух Божји Кој пребива во човекот го прави причасник на Божјата благодат:
Како што погледот на окото, соединувајќи се со сончевиот зрак, станува создадена светлост и на тој начин ги гледа видливите нешта, така и умот, станувајќи „едне дух со Господ“, јасно ја созерцава духовната стварност.
Ова го прави вистинско богопочитувањето и поклонувањето на на Бога. Поклонувањето „во Духот и Вистината“, како што го објави Самиот Христос, не е апстрактен надворешно духовен чин на човекот. Дух и Вистина, во кој се поконуваме на Бога,  според учењето на св. Палама и православното Предание, Испостаси на Троичниот Бог: Виситната е Единородниот Син Божји и Духот е третата Личност на Света Троица. Патот на славословувањето и богословието води кон Духот Свети низ Синот кон Отецот. Во светлоста на Духот Свети, човекот ја созерцува вистинската светлост Божја.
Насочувањето на  човекот кон Бога и неговото обожување е заедничко дело на Света Троица, која се остварува од љубовта Божја низ Синот во Светиот Дух. Човековото обожување би било новозможно, доколку  Синот е створено битие, туку и да е Духот создаден. Свети Григориј Ниски се прашува, како би се соедниниле со Христос доколку Духот Свети не го исполни тоа соединување?  А како би го направил тоа Светиот Дух ако е создадено битие? „ Не сум убеден дека тоа што е рамно на мене може да ме спаси“, вели свети Григориј Богослов, и продолжува смело: „Ако Духот Свети не е Бог, прво Он нека се обожи а потоа и мене бидејки сум Му рамен“.
Учењето на пневматомахистите (духоборците), кои Духот Свети го сведуваат на ниво на создадено битие, Отците на Црквата од секогаш оваа учење го сметале за  опасно, рамно на Ариевото учење. Свети Атанасиј Веики веднаш ја заприметил блиската врска која постоела помеѓу овие две ереси и заклучил дека од ариевото негирање на Божественоста на Христовата природа, следува и нивното порекнување на Божеството на Светиот Дух.
Светите Отци се спротиставиле на духоборците и воопшто на сите еретици, и не само на основа на богооткриеното богословие, туку и на основа на целиот животен домострој  кој е исполнет во Христос. Потврдувајќи ја несоздадената природа на Светиот Дух, они ја исповедале вистинската Света Троица како и вистинскиот домострој со кој човекот прима обновување и обожување. Доколку Светиот Дух е создадено битие, тогаш не само што ќе биде нарушена троичната ипостас на Бога, туку ќи исчезне и можноста за човеково обожување.
Учењето на анти – исихастите и Латините за спасението на човекот низ создадената Божја благодат, кое стои спротивно со фундаменталниот светоотечки став дека обнововувањето и обожението на човекот не настанува преку создадени сретства, претставувало главна точка на Паламиниот напад.  Духот Божји, вели тој, го остварува човековото обожување со енергиите и благодатта природни за Него, а не стврени сретства ниту пак низ Својата суштина. Енегијата на Светиот Дух, иако се разликува од Божјата суштина не е одвоена од неа, напратив, го соединува човекот со Бога.
Благодатта на Светиот Дух влегува во душата на човекот бидејки е несоздадена. Ништо создадено не може да влезе во човекот и да се соедини со неговата душа. Дури и кога би можело злите демони да се „прикачат“ за душата, нема да можат да се соединат со неа бидејки се создадени. Од друга страна Духот Свети не е „контакт“ на човекот со Бога, туку со Својата благодат се соединува со целото човеково битие. Светиот Дух е секаде присутен, и со суштината и со енергиите, но додека Неговата суштина останува недостапна, Неговата енергија е причасна за добрите духови (ангелите) и Светите. Ангелите се осветуваат преку учеството во благодатта на Светиот Дух, но тие се разликуваат од Него по тоа што „светоста на Светиот Дух Му припаѓа по суштина, додека пак ангелите го примаат осветувањето преку учеството“.
Оние верни кои учествуваат во благодатта на Светиот Дух се здобиваат со постојано обнуовување и постануваат „духови“. За св. Палама и Отците, „да бидеш духовен“ не означува некаква апстракција, туку тоа со што се одликува новиот човек, роден низ обновителната сила на Светиот Дух. И како што разумен се нарекува човекот које обдарен со разум, така и духовен се нарекува оној што е обдарен со благодатта на Светиот Дух.  Оваа благодат е главниот аспект на битисувањето на духовниот човек, дарувајќи му  вистински живот.
Тргнувајќи од фактот дека благодатта на Светиот Дух е енергија природна за Духот Свети и зимајќи го како среден поим овој силогизам претпоставката  на своите противници  дека оваа благодат е создадена, Палама доаѓа до заклучок дека неговите противници сметаат дека Духот Свети исто така е создаден: „Природата на енергијата на Светиот Дух би била створена единствено во случај кога Светиот Дух би би создаден“. Св. Григориј Палама доаѓа до истиот заклучок кога ги разгледува тврдењето на Латините дека Духот Свети излегува „и од Синот“ (Filioque). Ова учење, кое го нарушува разбирањето на Отецот како монархиско начело во Света Троица и претставува Син како (со Отецот) заедничка причина за  за произлегувањето на Светиот Дух, го поставува Духот Свети на исто ниво со созданијата: „Бидејќи, во поглед на создадените битија, Синот е навистина заеднички причинител со Отецот“.
Но, Палама, оди уште понатаму што учењето за излегувањето на Светиот Дух „и од Синот“ доаѓа во врска со негирањето  на несоздадената природа на благодатта. Одговарајќи на прашањето: „Зошто Варлаам толку жестоко се борел  за искривување на природата на благодатта?„, св. Григориј Палама вели: „Он со сета своја сила им помогнал на своите пријатели Латините, за лукаво да не заведат на нивниот погрешен пат“, бидејќи, како продолжува Палама, ако несоздадената благодат не постои, тогаш духот го дава Синот, а кој според сведочењата на Отецот е несоздаден, не е нестворена енергија, туку стварна Ипостас на Духот. Он, потоа заклучува: „Зарам не ја разбирате Варлаамовата скриена и мрачна намера, и злото на неговиот обид?
  Хаусхер, убеден дека произлегувањето на Светиот Дух нема никакво значење за христијаните, забележува дека ниту еден византиски подвижник писател, не изоставајќи го тука ниту Палама со неговите следбеници, не развил никакво подвижничко ниту мистичко учење засновано на православното учење за произлегувањето на Светиот Дух само од Отецот.  Вистина е дека (во поглед на другото) тоа било така, бидејќи учењето за произлегувањето на Светиот Дух не е некоја новина во Православната Црква, како Filioque на Запад, туку најдревното исповедање на верата. Меѓутоа, јасно е дека само св.Григориј Палама правел јасна разлика помеѓу суштината и енергиите во Бога, кое било толку фундаментално за неговото подвижничко и богословско учење, што дошло до врска со произлегувањето на Духот Свети ex Patre solo (само од Отецот).
Учењето на Православната Црква не е составено од низа формулации на верата, кои се изразуваат низ соодветниот облик на духовен живот, туку ја прави органска целина  која припаѓа и низ која живее секој член на Црквата. За св. Григориј Палама, прашањето за произлегувањето на Светиот Дух не е безначаен доктринарен детал, туку фундаментална тема која стои  во врска со целокупната христијанска вера, а со нивната цел, а тоа е човековото обновување и обожување во Христос.
Св. Григориј Палама го согледува богословското струење  и црковните случувања на своето време  во светлоста и низ призмата на православното Предание.   Тој е свесен за тоа дека стои на линијата на отец на Црквата, бидејќи мисли, верува, богослужи, живее и учи поддржувајќи ги Отците на Црква.  Од друга страна, го гледа Варлаам, Акиндин, Григориј и другите анти-исихасти  вооопшто како поддржаватели на древните еретици или како лукави посредници помеѓу Истокот и Западот, низ кои древните еретици  учење повторно дошло до спор со искуството од обожението, сочувано во Црквата. Тоа што било ново било само начин на кое ова искусто на Црквата повторно било нападнато. Токму заради тоа, а за да им се спротистави на лажните учења, св. Григориј  Палама не го поновил само светоотечкото учење, туку, вдахнат од Духот на вистината, продолжил да сведочи во своето веме за православното искуство на Црквата.


 
              Превор од српски:Звонко Алексов
                           Наслов на книгата:
            „Православље и мистика светлости“
                       (ОБОЖЕЊЕ ЧОВЕКА)
                      Георгије И. Манзаридис



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3109
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7567
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

05/11/2024 - вторник

Св.ап.Јаков брат Господов; Игнатиј Цариградски

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот апостол Јаков брат Господов 23 октомври / 5 ноември 2024

Тропар на светиот апостол Јаков брат Господов 23 октомври / 5 ноември 2024

Како праведен Господов ученик,си го примил Евангелието,како маченик имаш смелост непобедлива,како јерарх се молиш, ти кој си брат Божји.

Тропар на светиот Христов рамноапостолен Епископ Ерополски Аверкиј 22 октомври / 4 ноември 2024

Тропар на светиот Христов рамноапостолен Епископ Ерополски Аверкиј 22 октомври / 4 ноември 2024

Божји угодниче, Аверкие свети милостив, незнаењето човечко го исплака,заблудата кон идолите ја разруши со силата Христова,адот пред тебе глава наведна,

Тропар на светиот Иларион Мегленски 21 октомври / 3 ноември 2024

Тропар на светиот Иларион Мегленски 21 октомври / 3 ноември 2024

 Чудо се јави како сведоштво, со дела на Божјите добродетели си засветлил,си ги пасел монашките заедници,исчистил архиерејските тронови,не поколебувајќи се...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная