логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

(Обновено)

 ЗАКЛУЧОЦИ ОД ЖИВОТОТ

Митрополит Антониј Блум


Човекот самиот себеси си го заклонува видикот

Crkva.Zajdisonce.jpgОд година во година се собираме двапати – за време на Големиот пост и за време на Божиќниот пост – за да, пред лицето на сопствената совест, пред лицето на Божјата вистина, пред Животот, ги минеме тие дни ослободени од ритамот на вообичаениот живот. И прашањето што си го поставувам секој ден и на коешто одговарам со сè поголемо чувство на грижа и на болка е следново: „Со каков плод вроди сето тоа?“ Од ден во ден живееме пред лицето Божјо, од ден во ден раснеме, а потоа старееме; го слушаме Евангелието, пред нас пролетуваат сликите на илјадници Севтии; се воодушевуваме од Христовите зборови; се случува душата да ни затрепери, да се разбуди; а подоцна се враќаме на истиот оној сив, обесмислен живот. Просто продолжуваме да живееме научени некако да го издржиме животот до крај, додена да ни биде одземен. И тоа е толку жално, зашто кога размислуваме за раните христијани, кога се сеќаваме на Светиите, а и воопшто, кога ги гледаме луѓето околу нас, гледаме колку се прекрасни оние коишто внатрешно се пробудиле и коишто не си дозвлуваат да заспијат!... До нас евангелскиот збор не допира толку гласно, толку силно; зборовите од Евангелието ги говорел самиот Христос – не на руски јазик, не на англиски јазик, не на словенски јазик, но ги говорел тие зборови; и тие се исполнети со сета можна сила, со сета  благодат, со сета личност на Синот Божји, Кој станал Син Човечки. Тие допираат до нас со моќен татнеж, како ѕвоно – и зарем не треба, како ѕвоно, да одекнат и да донесат плод?

Дали, кога го гледаме нашиот живот, можеме во него да го препознаеме одекнувањето на она моќно ѕвоно коешто нè повикува во живот? Или нашите души остануваат исто онака безнадежно безгрижни: дури и без надеж, дури и со изгасната меланхолија? Што е тоа што може да нè разбуди, што може да не потресе? Наскоро ќе го читаме канонот на св. Андреј Критски; таму се и зборовите: „..немоќно е Евангелието, залудни се пророштвата...“ Зарем тоа не може да се каже и за нас – и тоа во текот на поголемиот дел од нашиот живот, зашто сите чекориме пред Бога и, како што вели службата при погребение – „и здрави и млади умираат“, а не само оние што проживеале долг живот и коишто природно се свиткани кон земјата?

 

Што да правиме тогаш? Кои зборови да ги најдеме?

Сега не зборувам за тоа како да барам зборови, зашто, секако, човечки зборови никого нема да го разбудат; но на кој начин би можеле Христовите зборови да допрат до нас за да нè повратат во живот? И еве, кога ќе се замислам над самиот себе и над многумина што доаѓаат кај мене на исповед, на разговор, и тоа веќе со години, преку триесет години – ме запрепастува како меѓу нас и просторот, меѓу слободата и радоста, меѓу нас и живот, како непроодна граница, како непробоен ѕид во нас самите, стои самиот човек заградувајќи си го патот. Затоа што, главно, севкупното внимание на секој од нас е насочено на самиот себе, на она што го мисли, што го чувствува, на она што го прави, на она добро или зло коишто други луѓе му го кажале, на она што очекува од животот, на она што животот му го дал или што му го одзел; и сето тоа се сведува на тоа да во нашиот живот одекнува еден збор: „јас“. Ја самиот, јас, јас за сето време, мојот живот е тежок, јас сум навреден, јас сум заобиколен,  јас се радувам итн. Вака, веројатно, било од самиот почеток на времето, и затоа не е чудно што Христос како прв услов човекот да може некаде да тргне, да може да се извлече од тоа ропство, го наведува одрекувањето од самиот себе: „Ако некој сака да врви по Мене, нека се одрече од себе, да го земе својот крст и да оди по Мене“ (Матеј 16:24).

Но, што значи ова одрекување од самиот себе? Ние главно мислиме дека одрекувањето од самиот себе значи такво организирање на животот да тој биде лишен од радост, живот во кој сè е жртва, во кој не останува ништо што би могло да го загрее срцето, да го осветли умот – но не е така. Затоа што она „јас“ од кое ни е заповедано да се одречеме, она „јас“ коешто стои како непремостлива пречка меѓу мене и полнотата на живото, не е целото „јас“. Тоа е некаков површен, ситничав човек кој го заклонува целиот хоризонт, кој не ми дозволува да бидам оној голем човек којшто секој од нас би можел да биде. Да се одрекнеш од себе значи, пред сè, да разбереш дека сосредочувањето на сиот живот на оној плиток човек, каков што сме сите ние во нашиот секојдневен живот, значи исто што и да го сведеш животот на такви димензии, на таква затворска теснотија во која човекот може само да се задушу. И ние, всушност, се задушуваме во оваа затворска темница. Првото нешто коешто треба да го научиме е: кога во која било состојба, во кои било околности, се појави мислата: „А што да правам јас?“, да си кажеме себеси: „Бегај од мене, Сатано, бегај од мене, противнику, ти мислиш само на она што е земно, а не на она што е Божјо. Бегај, ми здосади! Зарем уште и уште и уште во животот ќе те гледам само тебе, ќе го менувам „јас“ по сите падежи, ќе ги сведувам сите нешта само на она што е за мене – радос, што е за мене страв, што е за мене несреќа, што е за мене досада? Зарем сиот мој живот ќе се сведе на тоа? – Како што, впрочем, и се сведува, поради што и не е живот, туку е – тага, јаловост за самиот човек и за сета околина, поради што и ни е толку здодедвно со самите себе, и поради што на другите им е толку здодевно со нас. И еве го првото нешто што треба да го научиме: во сите околности да си кажеме себеси: „Помести се на страна, дозволи ми да погледнам во далечина, во просторот, во длабочината! Во овој голем, широк и длабок живот ќе најдам место и за себе – но животот нема да најде место во мене; човекот може да се влее во животот, но не може сиот живот да го ограничи со себе...“

 

Подготви: д-р Драган Михајловиќ

 

 

 

4-ти декември 2015 год.

 

Посети: {moshits}



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3217
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7709
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

26/12/2024 - четврток

Божикен пост (пост на масло)

Светите маченици Евстратиј, Авксентиј, Евгениј, Мардариј и Орест; Светата маченичка и девица Лукија (Луција); Светиот свештеномаченик Гаврил, патријарх Српски;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови маченици Евстратиј, Авксентиј, Евгениј, Мардариј и Орест 13 декември / 26 декември 2024

Тропар на св. Христови маченици Евстратиј, Авксентиј, Евгениј, Мардариј и Орест 13 декември / 26 декември 2024

Низ оган злато поминува за да се очисти, о свети Евстратие, но огнот тебе не те допре, затоа што напоен од благодатта...

Тропар на светиот Спиридон чудотворец 12 декември / 25 декември 2024

Тропар на светиот Спиридон чудотворец 12 декември / 25 декември 2024

Спиридоне, Богоносен оче наш,на Првиот Собор ти се покажа поборник и чудотворец.Затоа, мртвата од гробот ти прозбори,и змијата во злато...

Тропар на светиот Христов Столпник Данило преподобен 11 декември / 24 декември 2024

Тропар на светиот Христов Столпник Данило преподобен 11 декември / 24 декември 2024

Смирението твое о, Данило столпнику,по молитвите на твоите родители,со заштитиништвото на великиот Симеон,пат кон небесата ти отвори,а ангелите и луѓето...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная