логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


Основна Вистина на Православието – Богочовекот

Свети Јустин Ќелиски

Сите вистини на Православието се изведуваат од една вистина и се сведуваат на една вистина, безгранична и вечна. Таа вистина е Богочовекот Христос. Ако до крајот ја проживеете било која вистина на Православието, ќе морате да го пронајдете нејзиното срце – Богочовекот Христос. Всушност, сите вистини на Православието не се ништо друго, туку разни варијанти на едната Вистина: Богочовекот Христос. Православието е Православие на Богочовекот. И со ништо друго и со никој друг. Оттука е второто име на Православието – Богочовештво. Во него ништо не е според човекот и од човекот, туку сè доаѓа од Богочовекот и се случува според Богочовекот. А тоа значи: основната, вечна вистина на животот и светот човекот ја доживува и сознава само со помош на Богочовекот, во Богочовекот. Уште нешто: потполната вистина за човекот, за целта и смислата на неговото постоење, човекот ја дознава единствено преку Богочовекот. Без Него и надвор од Него нема вистински човек, затоа што човекот е вистински човек само со Богочовекот и во Богочовекот. Надвор од Него се претвора во привидение, во страшило, и бесмислица. И наместо човек вие наоѓате отпадоци од човек, извадоци од човек, парчиња од човек. Оттука и вистинското човештво е единствено во богочовештвото. И нема друго под небото.
Зошто Богочовекот е основна вистина на Православието? Затоа што ги решил сите прашања кои го мачат и гризаат духот човечки: прашањето на животот и смртта, прашањето за доброто и злото, прашањето за вистината и лагата, прашањето за љубовта и омразата, прашањето за правдата и неправдата. Со еден збор: прашањето за човекот и Бог. Зошто Богочовекот е основна вистина на Православието? Затоа што со својот земски живот најочигледно покажал дека Он е воплотена, очовечена, олицетворена вечна Вистина, вечна Правда, вечна Љубов, вечна Радост, вечна Сила: Севистина, Сеправда, Сељубов, Серадост, Сесила. Сите божествени совршенства Он ги симнал од небото на земјата. И не само што ја симнал, туку и нас нè научил, и ни дал благодатни сили да ги претвораме во свој живот, во свои мисли, во свои чуства, во свои дела. Оттука е и нашиот позив: да ги воплотиме во себе, и во светот околу себе.
Погледнете ги најдобрите меѓу најдобрите во родот човечки. Во сите нив Богочовекот е тоа што е најдобро, и најглавно, и највечно. Затоа што Он е – светост на светителите, мачеништво на мачениците, праведност на праведниците, апостолство на апостолите, добрина на добрите, милосрдност на милосрдните, љубов на оние кои љубат. Зошто Богочовекот е сè и сешто во Православието? Затоа што Он, како Еден од Света Троица, воплотен Син Божји, незаменлив и како Бог, и како Утешител, и како Заштитник, и како Учител, и како Спасител. Измачен од земската трагика, човекот единствено во Него, семилостивиот Господ Исус, наоѓа: Бог Кој може вистински да го осмисли страдањето, Утешител Кој може вистински да утеши во секоја неволја и тага, Заштитник Кој може вистински да заштити од секое зло, Спасител Кој може вистински да спаси од смртта и гревот, Учител Кој може вистински да научи на вечна Вистина и Правда.
Богочовекот е сè и сешто во Православието, затоа што безмерно го возвеличил човекот: го воздигнал до Бога, го направил бог благодат. И тоа го остварил непотценувајќи го човекот на сметка на Бога, туку исполнувајќи го човекот со сите божествени совршенства. Како никој, Богочовекот го прославил човекот: му дарувал вечен Живот, вечна Вистина, вечна Љубов, вечна Правда, вечна Радост, вечно Добро, вечно Блаженство. И човекот преку Богочовекот стана божествено величие.
Сè додека основна вистина на Православието е Богочовекот, дотогаш основна вистина на секое инославие е човекот, или делови на неговото битие: разум, волја, сетила, душа, тело, материја. Никаде го нема интегралниот човек во инославието; сиот е разбиен во атоми, на делчиња. И тоа сето во слава на величината човекова. Но, колку што има бесмислици „уметност заради уметност“, толку има бесмислици и „човек заради човека“. Тој пат води во најжалниот пандемониум, каде врвен идол е човекот. А никаде нема пожален идол од него. Почетна вистина на Православието е: човекот не е заради човекот, туку заради Бог. Или попотполно: заради Богочовекот. Затоа ние во името на човекот остануваме со Богочовекот. Во Него единствено е можна разумноста на човечкото битие, во Него е единствено можно оправданието на човечкото постоење. Во таа вистина се собираат сите тајни на небото и земјата, сите вредности на сите светови за кои човек може да мисли, сите радости на сите совршенства кои човек може да ги постигне. Посредно и непосредно, во Православието Богочовекот е сè, и во Него тогаш и човекот, а во инославието е само голиот човек. Всушност, Православието и не е друго, освен чудесната Личност на Богочовекот Христос, продолжена низ сите векови, продолжена како Црква. Православието има свој печат и свој знак по кој се распознава. Тоа е светлиот лик на Богочовекот Исус. Сè што тој лик го нема, не е православно. Сè што нема богочовечка Правда, Вистина, Љубов, Вечност, не е православно. Сè што сака Богочовечкото Евангелие да го оствари во овој свет со методите на овој свет и со методите на царството на овој свет, не е православно, туку значи робување на третото ѓаволско искушение. Да се биде православен значи: да се има постојано Богочовекот во душата, да се живее со Него, да се мисли преку Него, да се чувствува преку Него, да се работи преку Него. Со други зборови: да се биде православен значи да се биде христоносец и духоносец. Тоа човекот го постигнува кога во телото Христово – Црквата, целосно своето битие ќе го исполни со Богочовекот Христос од врвот до дното. Затоа православниот човек е постојано распнат со молитви помеѓу земјата и небото, како виножито кое го врзува врвот на небото со понорот на земјата. И додека со телото молитвено оди по тажниот земјен мравјалник, тој со душата пребива горе каде што Христос седи од десната страна на Бога, затоа што неговиот живот е сокриен со Христос во Бога (Колос. 3, 1-3).
Богочовекот е оска на сите светови: од атомскиот до херувимскиот. Се откине ли од неа било кое суштество, се втерува во ужас, во маки, во страдања. Се откинал Луцифер и – станал Сатана; се откинале ангелите – станале ѓаволи; се откинал во многу нешта и човекот и станал нечовек. Се откине ли од неа било кое создание, неизбежно се запаѓа во хаос и тага. А кога народот, како целина, ќе се одрече од Богочовекот, тогаш неговата историја се претвора во патување низ пеколот и неговите стравотии.
Богочовекот не е само основна вистина на Православието, туку и сила и семоќ на Православието, затоа што единствено Он го спасува човекот од смртта, гревот и ѓаволот. Тоа никогаш не можел, и не може, ниту пак некогаш ќе може да го направи човек, било кој човек, ниту човештвото како целина. Поразот е секогаш крај на човековата борба со смртта, гревот и ѓаволот, ако не ја води Богочовекот. Само со Богочовекот Христос човекот ја совладува и смртта, и гревот, и ѓаволот. Оттука е смислата на човекот: да се исполни со Богочовекот, во телото Негово – Црквата Православна, да се преобрази преку Него низ благодатните подвизи, да се укрепи преку Него со силата на Светиот Дух, да се обесмрти, да се обожи, да се обогочовечи. Тоа е смислата, вистинската смисла на целиот човечки род. Тоа е и радоста, единствената радост во овој свет на безмерна тага и отровна горчина.
Православието е Православие со Богочовекот. И ние православните, исповедајќи Го Богочовекот, посредно ја исповедаме христоликоста на човекот, божественото потекло на човекот, божествената возвишеност на човекот, а со тоа и божествената вредност и неприкосновеност на човечката личност. Всушност, борбата за Богочовекот е борба за човекот. Не хуманистите, туку луѓето од православната богочовечка вера и живот се борат за вистинскиот човек, човекот боголик и христолик.                                                                 

Превод од српски јазик:
Снежана Колевска, дипл. Теолог
Наслов на изворникот:
Пастирски глас,
год. I, број 1, Крагујевац, 1937

 

Извор: Православна светлина бр.16

Повардарска епархија



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3213
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7698
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

22/12/2024 - недела

Божикен пост (на риба)

Зачнувањето на Света Ана; Св. Ана, мајката на Пророкот Самуил; Преп. Стефан Новосјаен; Св. Софрониј, архиепископ Кипарски;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Велики сте вие Мино и Ермогене,кои лично Христово присуство вовашите страдања измоливте.Благодатта преку вас не само Евграфа туку и целото...

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Се зарадува душата твоја во Господа,а таа радост по твоите молитви Христос ја пренесе на верните свои,о Ано смирена слугинко...

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Како првоповикан меѓу апостолите,и брат на врховниот апостол,Андрее, моли го Владиката на сите,мир да ѝ подари на вселената,и на душите...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная