логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 3.angeli.so.truba

Кон романот „Излегов“

Ветувањето   дека   брат   ми   Љупчо   Тозија   ќе   напише предговор за оваа книга, за ова новороденче на  oтец  Пимен,  така  ненамерно  се  прелеа  на  мене.  Велам, не сум пишувал досега за книга, далеку сум од оној хабитус што го имаше брат ми, и уште подалеку од пишување за нови нешта; вообичаено пишував за оние што следат на крајот. Ама, додека го снемуваше на  масата  одлично  подготвениот  преспански  крап,  реков  да  се  обидам,  па  и  речиси  по  половина  век  пишување  за  емоции  кои  следат  кога  ќе  загубиме,  зошто  да  не  се  обидам  да  пишувам  за  оние  што  почнуваат? А тука некаде се допира и темата на овој, за мене важен, роман.

Љубовта  и  смртта,  нераскинливо  поврзани,  дека со едното се стигнува до другото и со заемната смисла  што  си  ја  даваат.  Дали  може  да  се  оболи,  да  се умре заради љубов? Тоа исконско прашање сосема ненаметливо го раскажува отец Пимен во една мала приказна, сместена во една мала земја. 

Што е градот Ресен и една љубовна приказна во 21 век? Може да се пребара на „Гугл“, да се лоцира со „Навигаторс“, на „Википедија“ да се прочита за оваа именка  од  женски  род,  и  основните  информации  веќе ги имаш. Навидум знаеш сè што е потребно, но за  оние  поупорните  постои  можност  и  малку  да  се  
задлабочат  во  периодот  кон  крајот  на  80-те  и  90-те  години  од  минатиот  век,  чисто  онака,  да  се  најде  некој контекст во животот на луѓето од една малечка земја  на  Балканот,  близу  до  едно  не  толку  малечко  езеро,  место  каде  што  јаболката  се  со  извонреден  вкус. Сепак, микрокосмосот и перцепцијата на еден автор   што   искрено   преточил   длабоки   впечатоци   од  својот  град,  интимни  чувства,  ранети  емоции  од  Амор од раните младешки години, во лирски роман, едноставно  насловен  „Излегов“,  е  мала  капка  во  универзумот  што  може  да  разбранува  мисли  и  да  смени емоција на нашите смрзнати лица, вперени во екраните на паметните телефони.

Ако Габриел Гарсија Маркес во „Љубов во време на  колера“  така  мајсторски  нè  убедува  во  првата  и  единствена  љубов,  и  страста  на  која  годините  не  ѝ  можат  ништо,  на  изборот  и  традиционалните  матрици,  човечкиот  инает,  во  „Излегов“,  со  слична  поетика,    која    некому    можеби    ќе    му    прозвучи    премногу романтично, па и неверојатно, ни се отвора еден  свет  многу  близок,  заборавен,  заталкан  низ  брзиот  информатички  свет  на  новото  време.  Така,  зашуткан  и  поткопан,  денес,  дури  и  во  песокот  на  преспанските плажи и во цветовите на јаболкниците во  Ресен,  овој  лирски  свет  излегува  како  штотуку  проодено  дете,  растрчано,  полно  со  љубопитство  и  сензации за сè околу себе.

Таква   е   оваа   љубовна   приказна,   случајна,   ненамерна, како и моето произнесување за неа. Без никаква пресметливост, со секоја нова реченица ни излегува приказната, снимена како со документарна камера,   која   била   вклучена   неколку   децении,   со   надеж  дека  ќе  посведочи  и  ќе  ги  зароби  засекогаш  длабоките   чувства,   да   не   исчезнат   долго   и   по   физичката смрт, навидум да ја воскреснат невината љубов,   секогаш   кога   тоа   ќе   биде   потребно:  „И   конечно беше сам со себе вечерта кога легна во својот кревет. Долго зјапаше во слабо осветленото парче од ѕидот  од  месечевата  светлина,  која  се  пробиваше  низ  прозорецот.  Обидувајќи  се  во  некоја  шара  од  градско-старински    украсениот    светлосин    ѕид    и    преку  мајсторството  на  старите  молери  нанесени  шаблонски  орнаменти  од  тегет,  бела  и  златна  боја,  кои  се  испреплетуваа  една  со  друга,  да  пронајде  нешто што ќе го потсети на некоја конкретна форма, и тонејќи во тишината на ноќта, беше искрен барем пред самиот себе“.

Речиси  нема  боја,  звук,  ниту  мирис,  што  не  е  запишан за да ни ја пренесе пораката, да ни го одржи вниманието, фокусот кон страдањето предизвикано од  вонвременската  човечка  мака  –  неостварената  љубов.   Раскош   од   пејсажи,   кои   потоа   нежно   се   стеснуваат    кон    описот    на    нејзиното,    неговото    лице,   потоа   јазичното   богатство   што   умешно   ги   спојува   традиционалниот   јазик   и   колоквијалниот   говор,  трепетот  и  неизвесноста  што  те  вовлекува  во приказната, па онака скришум навиваш да успее желбата,  судбината  да  не  си  поигра  овојпат  води  кон  успешна  катарза.  А  таму  каде  што  повеќе  не  успева  со  романсиерски  израз,  на  веќе  проверен  шекспировски  и  драмски  начин  ни  ги  предава  со  стихови:

Искрен да бидам и в срце ми влезе,нека биде тоа само нејзина одаја.

А како ли името ѝ беше?

Не прашав, замисли,

но кога човек е заљубен

име не прашува,

оти со милион епитети именува,

а сите ѝ прилегаат

и сите се лепат на неа,

како мувите на медот што се лепат.

Од слатка што е, верувам,

ќе ја викам медена.

Не, не е сладок колку неа.

Слатка да ја викам?

Ни тоа.

Та медот посладок е од слаткото.

Или агрокремче мое, можеби,

ем ресенски производ е,

како и таа што ересенска и слатка....“

Кога Џејмс Џојс во „Писмата до Нора“ бесрамно, дури и вулгарно ѝ пишува на љубената, не може да се остане  рамнодушен  или  да  се  прекорува,  затоа  што  во  тоа  страдање  и  во  тој  копнеж  се  поместени  сите  правила,  а  литературната  гравитација  оди  спроти  законите.  Со  поинаков  израз,  но  како  во  себе  да  ја  собрал сета референтна литература и сите писателски „страдалници“, овој автор во „Излегов“ ни го предава своето  лично  нематеријално  богатство,  како  срцето  на  дланка.  Нема  калкулација,  нема  кокетност,  само  чистина  на  формата,  која  пак,  тешко  може  да  се  оформи, да се артикулира интимната сага, за некого да  биде  предупредување,  за  некого,  пак,  мотив.  Тоа  што навистина плени е отсуството на калкулација со читателот,  едноставно  распослани  чувства,  а  токму  
тоа, знаеме, не е воопшто едноставно.

„Си зборувам ли сама за себе,

јас, луда будалица?

Одам, нозеве ме носат,

по чекорите што заедно ги одевме.

Еве, овде на оградата на Мите Богоевски,

тука на уво ми шепотеше,

навечер, на пазарот коса ми милуваше.

Ене онде, на клупана спроти јаболконо

со другари седеше,

во Зимското си шепотевме

во ќошето темно,

очите ми ги бакнуваше.“

И велат, надежта последна умира, и тогаш кога очајот и болката ќе го обземат, ќе го легнат во постела, таа мала светулка нема да згасне. Што би била оваа приказна  ако  има  среќен  крај?  Сатисфакција  дека  животот,  сепак,  не  е  ништожен,  дека  трагичарите  биле  во  заблуда?  На  овие  прашања  нема  одговор  во  ова  четиво,  ниту  пак,  има  амбиција  да  ги  одговори  –  едноставно  постоење  во  едноставна  литературна  форма. Тоа е „Излегов“, стотина страници кои ќе се врежат секако, како што не може лесно да се заборави секоја  природен  привид:  сликата  на  изгрејсонцето,  мирисот  на  пролетта,  звукот  на  штурците  во  лето,  ѕвезденото небо; обидот да се опираш е залуден.

А  времето  и  просторот  се  јасно  лоцирани,  и  навистина се значајни, бидејќи многу за ова време и не е пишувано; важно е дека тие не се детерминатори на приказната.

Кога    Брем    Стокер    во    маестралното    дело    „Дракула“,  најпотресната  приказна  за  вербата  во  вечната   љубов,   ќе   напише   „поминав   океани   од   
време   за   да   те   најдам“,   секако   е   истомисленик   во    релативноста    на    сите    околности    наспроти    есенцијалниот човечки порив –љубовта, и веројатно единствената   енигма   за   која,   додека   планетата   се   тркала,   ќе   нема   одговор.   „Излегов“   е   уште   една   драматична   приказна   на   темата   на   која   и   филозофите и селаните, и богатите и сиромашните, и  во  либералните  и  во  конзервативните  општeства  се  говори  на  ист  јазик.  Кому  Бог  му  дарува  љубов?  Веројатно  на  сите  оние  што  нема  да  се  откажат  во  секоја есенцијална смисла, ќе ја препознаваат секаде, без   страв,   без   предумисла,   тоа   ни   го   раскажува   „Излегов“.

 

Горјан Тозијa

(Продолжува)

3ти октомври 2020 лето Господово

 (Посветено)

 

Друго:

 

 3.angeli.so.truba

 3.angeli.so.truba

 П.П



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Наука и Култура

Септември 25, 2024
Zivko.Grozdanoski3

Интервју со Живко Грозданоски: ДПМ може да дејствува гласно, сложно и независно

Ми се чини дека надворешните предизвици, како на пример отсуството на соработка со некои членови (на Управниот одбор) на ДПМ, некои обиди за саботажа итн. (сè се тоа нешта што веројатно секогаш ќе ги има); па сега слабиот рејтинг на ДПМ меѓу членството и во…
Август 29, 2024
TviTER231

„РАДОСТА НЕ ДОАЃА САМА, ТАА МОЖЕ ДА ЈА ЗАСЕНИ ТАГАТА“ Академик Ќулавкова добитничка на наградата „Браќа Миладиновци“ на СВП

Пред 35 години, август 1989-та, ми беше доделена првата награда за најдобра поетска книга на годината, напишана на македонски јазик, ‘Браќа Миладиновци’. Тоа беше мојата книга ‘Жедби’, со поднаслов ‘Престапни песни’. Во неа, во шест циклуси, опеав неколку…

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Ное 14, 2023 Филм, Театар 2232
Tamara.Kotevska
Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи…

„ПОЕЗИЈА ОД МАКЕДОНИЈА“ и „Версвил“

Авг 19, 2023 Литература 2767
TVIT762
Реномираното меѓународно списание за поезија „Версвил“, својот најнов број во целост го…

Беседи

Прот. Александар Шмеман: ПРИКАЗНАТА ЗА СТРАШНИОТ СУД- НЕДЕЛНИ БЕСЕДИ (8)

Прот. Александар Шмеман: ПРИКАЗНАТА ЗА СТРАШНИОТ СУД- НЕДЕЛНИ БЕСЕДИ (8)

За големото мнозинство на верни луѓе Великиот Пост - тоа, пред се, е кратката молитва, позната под името молитва на Ефрем Сирин, еден од источните христијански учители од ИВ век...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

Митрополит Струмички Наум: Социјалните мрежи и антисоборното однесување: Современи предизвици за црковното единство

Митрополит Струмички Наум: Социјалните мрежи и антисоборното однесување: Современи предизвици за црковното единство

Многу е карактеристично за ваквата заедница што внатре во неа никогаш и од никого не може да се чуе слово за умно-срдечната молитва, додека пак, што било друго од коешто...

БEСEДА  за Прeсвeтата Дeва Бoгoрoдица

БEСEДА за Прeсвeтата Дeва Бoгoрoдица

Или, акo e слугинка oнаа кoја крoткo и мoлчаливo ги пoднeсува ситe наврeди и тeшкoтии, oчeкувајќи самo награда oд свoјoт гoспoдар, тoгаш пак e Прeсвeта Дeва, првата и најдoбрата oд...

Митрополит Струмички Наум: ДЕЈСТВУВАЊЕ СЕГА И ОВДЕ

Митрополит Струмички Наум: ДЕЈСТВУВАЊЕ СЕГА И ОВДЕ

Последици од умислениот живот таму и некогаш се: очајание и напуштање на конкретниот подвиг, апокалиптични проекции во кризни ситуации, зависност од социјални мрежи, неуспех, неблагодарност, незадоволство, незнаење итн...Има и друго...

БEСEДА за тoа какo на Бoга му e најмил чoвeкoт и на чoвeкoт - Бoг

БEСEДА за тoа какo на Бoга му e најмил чoвeкoт и на чoвeкoт - Бoг

Љубoвта на хрстијанинoт, пак, би мeжeла да рeчe: “Ти, Гoспoди, ми даваш здравјe и тoа e дoбрo. Ти ја палиш свeтлината, пушташ дoждoви, сo грoм вoздухoт гo oсвeжуваш и тoа...

Дедо Наум: Кој има уши да чуе и отворено срце за да разбере..

Дедо Наум: Кој има уши да чуе и отворено срце за да разбере..

Да повторам, единствена Глава на Црквата е Христос, а Епископот се почитува како оној што е на место и обличје Христово, како икона Христова. Ова го потврдува и Самиот Господ...

БEСEДА  за задoвoлувањe сo oна штo ни e најпoтрeбнo

БEСEДА за задoвoлувањe сo oна штo ни e најпoтрeбнo

 Пoбeдата e главнoтo задoвoлствo на oниe кoи сe бoрат. А христијанитe сe, браќа, вo нeпрeстајна бoрба, вo бoрба за пoбeда на духoт над матeријата. Вo бoрбата за прeoвладувањe на вишиoт...

Св. Јован Шангајски: Богојавление

Св. Јован Шангајски: Богојавление

За да се овозможи оваа промена, за природата да се подготви за непропадливоста која ќе настапи после судниот ден, Христос дојде на водите Јордански. Слегувајќи во Јордан, Христос не ги...

« »

Најново од култура

Православен календар

 

25/02/2025 - вторник

Св.Мелетиј Антиохиски; св.Алексиј Московски

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот преподобен Мартинијан 26 февруари / 13 февруари 2025

Тропар на светиот преподобен Мартинијан 26 февруари / 13 февруари 2025

 Пламенот на искушенијата си го угаснал со течението на твоите солзи, блажене,  и морските бранови, и нападите на ѕверовите скротувајќи ги, си...

Тропар на преподобната мајка Марија (Марин)  и преподобниот Евгениј 25 февруари / 12 февруари 2025

Тропар на преподобната мајка Марија (Марин) и преподобниот Евгениј 25 февруари / 12 февруари 2025

Преблагиот ги услиша молитвитеи ти даде о Марио, по желбата на срцето твое o Марине, така да ни машко, ни...

Тропар на светиот преподобен  Прохор Лободник 23 февруари/ 10 февруари  2025

Тропар на светиот преподобен Прохор Лободник 23 февруари/ 10 февруари 2025

Преподобен и чудотворче оче Прохоре,нахранувајќи ги гладните со леб од растенија и со сол од пепел,нахрани нé и нас со...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная