логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


ПОТЕКЛОТО, ОСНОВАЊЕТО И РАЗВИВОЈОТ
НА ХРИСТИЈАНСКОТО БОГОСЛУЖЕНИЕ

Sasho.Duhovden3.jpg


Богослужение претставува целокупноста на формите воспоставени од Исус Христос и Црквата, форми преку кои луѓето го примаат Божјиот дар и преку кои верниците ги искажуваат своите внатрешни чувства . Со посредство на Богослужението, верниците преку зборови, молитви, симболи, песни, итн, ги искажуваат своите религиозни чувства за почитување и обожавање како најсовршена креација на Господ Бог, Создателот и Спасителот на светот, како и за почитување и славење на Пресвета Богородица и на сите светии.
Богослужението, преку своите форми, ја има моќта да влијае врз душата на луѓето, да ги подучува, духовно да ги возвишува и да ги води верниците кон спасение. Со еден збор Богослужението претставува Божјата рака подадена на човекот паднат во грев, за да може да се подигне и повторно да го пронајде патот кој води кон духовно и телесно спасение.
Од пишувањата на Новиот Завет може да се виде дека Спасителот Исус Христос, кој потекнуваше од еврејскиот народ, заедно со своите ученици, ги применуваше формите на јудејското Богослужение и учествуваше во сите религиозни дејства од тоа време. Тој ги празнуваше празниците на своите родители, како на пр. Пасха (Матеј 26, 17), многу често го посетува храмот од Ерусалим, за кој вели дека е “домот на Мојот Татко” и “дом за молитви” (Матеј 21, 13; Марко 11, 15; Јован 2, 14-16), оди во синагоги во кои не само што се моли, туку и многу често проповеда на народот (Матеј 4, 23), пости и на сите им го препорачува постот како средство за спротивставување на злото (Лука 22, 46; Матеј 17, 21).
Мотивот за доаѓањето на Исус Христос не беше да го реформира јудејското Богослужение кое се базираше на крвни жртви, туку да оснива ново Богослужение, кое ќе се базира на бескрвната жртва која Спасителот ја претскажува и која подоцна ќе биде принесена на Голгота, како и духовното чувство кое се воспоставува помеѓу Господ Бог и човекот, кое всушност е безмерната љубов.
Оснивањето на ова ново Богослужение од страна на Спасителот ќе се случи на Тајната Вечера на Велики Четврток од Страстната седмица, на која Тој присуствуваше заедно со своите ученици. На ова вечера Тој ја оснива Светата Тајна Евхаристија, со што всушност ги постави темелите на новото Богослужение, а ја определи и неговата материја (лебот и виното). На крај на Тајната Вечера, Спасителот им заповеда на своиоте ученици “ова да го правите за мој спомен”(Матеј 26, 29). Светите Апостоли а потоа и нивните наследници многу добро ја сфатија оваа порака и со светост ја исполнуваат сé до денес.
За почеток на новото Богослужение се смета Педесетницата, кога Светите Апостоли ја примија надприродната моќ на дарот на Светиот Дух, за да би можеле да ги извршуваат свештеничките функции. Како најстар храм, каде се собирале првите христијани, се смета куќата на Марија, мајката на Јован Марко (Дела 1, 13-16), каде што се служеше новото Богослужение во кое главен елемент беше “кршењето на лебот” (Дела 2, 46) односно Светата Евхаристија. Евхаристијата беше проследена со молитви упатени кон Бога, читање од светите книги, пеење на песни и псалми и на крај проповед после која се организираа и заеднички трпези, на кои присуствуваа, како богатите, така и сиромасите (1 Кор. 11, 20-22).
Овие литургиски собири се случуваа не само во Ерусалим, туку и во другите христијански општини од дијаспората, собири кои беа организирани од Апостолите. Вообичаено било овие собири да се организираат во сабота навечер, а многупати проповедта на Апостолите се продолжувала длабоко во ноќта, до раните утрински часови на Неделата, со што се овозможи литургискиот ден на јудејската Сабота неосетно да се замени со христијанската Недела.
За прв пат едно покомплетно излагање за христијанската литургија се наоѓа во Апологијата на Свети маченик и филозоф Јустин, која е напишана околу 150-та год. по Христос. Во оваа книга за прв пат е прикажана една генерален модел за Светата Литургија, во која за прв пат се спомнува дека при извршувањето на Светата Евхаристија, покрај виното и лебот, се употребува и водата како природен елемент.
Во ИИИ век по Христа, кој е одбележан со големото прогонство на христијаните, не постои некое позначајно дело кое ќе даде информации за Богослужението. Сепак во овој период се востановуваат старите празници како Воскресението Христово, Педесетницата, Неделата, но се основаат и нови христијански празници како Рождеството и Крштевањето Христово, кои на почеток се празнуваа како еден празник под името Епифаниа или Богојавление. Бидејќи ова е период на прогонување на христијаните, се развил и култот кон мачениците.
Слободата која Цар Константин ја дава на христијаните во 313 год., го интензивира прогресот и развојот на Богослужението. Насекаде се градат нови цркви, епископите и свештениците преку мистичните омилии за Светата Литургија и Светите Тајни кои ги проповедаа, овозможуваат многу пагани народи да се христијанизираат, со што овозможија да се развие Богослужението. Во ова време се комплетира и бројот на седум црковни богослужби, и тоа: Вечерна, Повечерие, Полуноќница, Утрена со часот И, Часот ИИИ, Часот ВИ, Часот ИЏ. Појавата на првите ереси и секти од ова време, што исто така го помага развојот на Богослуженито, бидејќи Црквата е обврзана да превземе канонски мерки за оформување на формите на Богослужението, на текстот и редоследот на светите богослужби. Се компонираат нови песни преку кои се искажува и брани христијанската црковна доктрина. Тоа е периодот кога во Богослужението се појавува богата поетска песна, која, во форма на тропари, кондаци, стихири и канони, особено се употребува во вечерните и утринските свети богослужби.
Најзначаен извор од ИВ и В век, кој информира за редоследот на Светата Литургија е делото познато под името “Уставите и установите на Светите Апостоли” напишана во втората половина на ИВ-от век. Од ова дело може да се види дека основните елементи на Светата Литургија од тоа време биле: читања од Стариот и Новиот Завет, псалмопеења, проповед за објаснување на Светото Евангелие, ектении кои ги кажуваат ѓаконите и молтви за мир, за целиот народ итн, кои ги кажуват епископите, целивот на љубовта, принесување на дарови во вид на леб, вино и вода, кажување на молитви за нивно претворање (епиклеза) и причестување на верниците.
На почеток на В-от век, од Литургијата на Свети Јаков, се оформуваат и византиските литургии на Свети Василиј Велики и Свети Јован Златоуст, кои постепено ќе ги заменат постарите литургии. Овие нови Литургии се збогатуваат со неколку нови форми и ритуали, како входот со Светите Дарови, Херувимската песна, Символот на Верата, итн. Во овој период многу ќе се развие и култот кон Светиите, а особено на Светите мошти. По вселенските собори од Ефес во 431 год. и Халкидон во 451 год. посебно ќе се развие и култот кон Пресветата Богородица. Ова е периодот кога се дефинира и комплетира литургиската година. Се утврдуваат трите големи периоди на Црковната година (Октоихот, Триодот и Пентикостарот). На старите празници се додаваат нови празници како: оделно празнување на Рождеството и Крштевањето Христово, Сретение Господово, Благовештение, Воздвижение на Чесниот Крст, итн. Се одредуваат попрецизни норми за постот, се одредува датата на празнување на Воскресението Христово, итн.
Целосното оформување на Богослужението ќе се случи по последниот вселенски собор, кој се одржа во Никеа во 787 год. на кој ќе бидат побиени иконоборците. На соборот од 842-843 год. кој се одржа во Константинопол, целосно ќе бидат победени иконоборците, со што се оформува целосното почитување на светите икони, се развива црковната уметност и иконографија и се воведуваат правила за зографисување на црквите. Со оформувањето на култот за почитување на иконите се востановува црковното христијанско Богослужение во своите суштествени и основни елементи. После тоа во Богослужението ќе се воведат многу малку нови елементи, кои се незначајни и помалку важни во споредба со претходните кои се веќе донесени.

     Ј е р е ј    д – р    С а ш о   Н а к о в



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3214
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7700
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

24/12/2024 - вторник

Божикен пост (пост на масло)

Преподобен Данило Столпник; Преподобен Лука Столпник; Преподобен Никон Сувиот; Светиот маченик Миракс;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот Христов Столпник Данило преподобен 11 декември / 24 декември 2024

Тропар на светиот Христов Столпник Данило преподобен 11 декември / 24 декември 2024

Смирението твое о, Данило столпнику,по молитвите на твоите родители,со заштитиништвото на великиот Симеон,пат кон небесата ти отвори,а ангелите и луѓето...

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Велики сте вие Мино и Ермогене,кои лично Христово присуство вовашите страдања измоливте.Благодатта преку вас не само Евграфа туку и целото...

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Се зарадува душата твоја во Господа,а таа радост по твоите молитви Христос ја пренесе на верните свои,о Ано смирена слугинко...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная