логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

Протојереј Георгиј Флоровски

Bogorodica.resetki.jpgВо смртта на Спасителот, откриена е немоќта на смртта над Него. Во полнотата на Својата човечка природа, нашиот Господ бил смртен, бидејќи дури и на изворната и неосквернета човечка природа ì билa својственa „potentia mortis“. Господ бил убиен и умрел. Но смртта не го задржала „... бидејќи таа немаше сила да Го задржи“ (Дела 2:24). Св. Јован Златоуст дава свој коментрар: „Тој Самиот дал дозвола... и смртта што го држела имала болки како во агонија, и била ѕверски бесна... А Тој, така издигнат, никогаш да не умре“. Тој е Вечен Живот, и со самиот факт на Својата смрт Тој ја уништил смртта. Самото Негово слегување во адот, во областа на смртта, е моќно пројавување на животот. Со симнувањето во адот Тој ја оживеал самата смрт. Со Воскресението се покажала немоќта на смртта. Душата Христова, раздвоена во смртта, исполнета со божествена сила, повторно се соединила со телото, коешто во смртното раздвојување останало непропадливо и не претрпело никакво физичко распаѓање. Во смртта на нашиот Господ покажано е дека Неговото пречисто тело не било подложно на тление, дека било слободно од смртноста во којашто изворната човечка природа западнала преку гревот и падот.

Во првиот Адам, инхерентната потенцијалност на смртта била откриена и покрената преку непослушанието. Во вториот Адам можноста на бесмртноста, преку чистотата и послушанието, била сублимирана и остварена преку немоќта на смртта. „И како што во Адама сите умираат, така и во Христа сит еќе оживеат“ (1 Коринтјаните 15:22). Сето ткиво на човековата природа се покажало во Христа како постојано и силно. Одвојувањето на душата од телото не е целосно. Дури и во смртта на обичен човек, како што забележува св. Григориј Ниски, тоа одвојување никогаш не е апсолутно. Одредена врска и понатаму постои. Во смртта на Христос оваа врска не е само „врската на познанието“. Неговата душа никогаш не престанала да биде „животна сила“ на телото, така што Неговата смрт, во својата стварност, како и вистинското одвојување на душата од телот, наликувало на спиење. „Тогаш смртта човечка се покажа како заспивање“, вели св. Јован Дамаскин. Реалноста на смртта сè уште не е укината, но е откриена нејзината немоќ. Господ навистина и реално умрел. Но во Неговата смрт се појавил јасен показател на „динамисот (силата) на воскресението“, кој е латентен, но ì е својствен на секоја смрт. Во Неговата смрт аналогијата со параболата со пченичното зрно (Јован 12:24) се покажува како сосема соодветна. Во Неговата смрт се појавува славата Божја. „Оче, прослави го името Свое“ (Јован 12:28). Во телото на Воплотениот ова меѓувреме меѓу смртта и воскресението е мошне кратко. „Се сее  во бесчест – воскреснува во слава; се сее во немоќ – воскреснува во сила; се сее тело душевно – воскреснува тело духовно“ (1 Коринтјаните 15:43-44). При смртта на Воплотениот ова таинствено растење на семето било завршено за три дена – „triduum mortis“.

„Тој не страдал за храмот на Неговото тело долго да остане мртов, туку да го покаже тој храм мртов во допирот со смртта, воскреснувајќи го во третиот ден, а со него воскреснувајќи го и знакот на победата над смртта, кој како непропадливост се пројавил во телото.“ Со овие зборови св. Атанасиј го става во прв план победоносниот и воскреснувачки карактер на Христовата смрт. Во тој таинствен „triduum mortis“ телото на нашиот Господ се преобразило во тело на славата и било облечено со сила и со светлина. Семето созреало. Господ воскреснал од мртвите како што младенец излегува од брачната одаја. Ова е извршено со силата Божја, како што и општото воскресение, во последниот ден, ќе биде извршено со силата Божја. Во воскресението е исполнето воплотувањето, победоносното пројавување на животот внатре во човековата природа, зацртување на бесмртноста во човечкиот состав.

Воскресението Христово било победа не само над Неговта смрт, туку и над смртта воопшто. „Ние ја славиме смртта на смртта, падот на пеколот и почетокот на нов и неминлив живот.“ Во Неговото воскресение целото човештво, сета човечка природа, совоскреснала со Христос, „човечкара раса се облекла во непропадливост“. Совоскреснување – но не во смисла дека сите тогаш станале од гробовите. Човекот сè уште умира, но укината е безнадежноста на смртта. Силата на смртта е укината, а на целата човечка природа ì е дадена силата или „potentia“ на воскресението. Апостол Павле зборува за тоа мошне јасно: „А штом нема воскресение на мртвите, тогаш и Христос не воскреснал... оти ако мртвите не воскреснуваат, и Христос не воскреснал“ (1 Коринтјаните 15:13, 16). Апостолот сака да каже дека Христовото воскресение би било без какво и да е значење доколку го немало своето универзално исполнување, доколку целото Тело имплицитно не било „пред-воскреснато“, заедно со Главата. И верата во Христа тогаш би изгубила секаква смисла и би станала празна и залудна. ... тогаш не би постоело ништо во што би се верувало. Ако, пак, Христос не воскреснал, суетна е нашата вера (1 Коринтјаните 15:17).  Без вера во општото воскресение, верувањето во Христа би било залудно и без цел. Тоа би била само празна слава. „Но Христос воскресна од мртвите и со тоа стана првина на умрените“ (1 Коринтјаните 15:20). Во ова се содржи победата на животот. „Навистина, ние сè уште умираме  како и порано“, вели св. Јован Златоуст, „но не остануваме во смртта, и затоа тоа веќе не е смрт... Силата и вистинската стварност на смртта е токму во тоа што мртов човек нема можност да се врати во живот... Но ако по смртта тој биде оживеан и ако му биде даден подобар живот, тогаш тоа веќе не е смрт, туку заспивање.“ Истата концепција се среќава и кај св. Атанасиј. „Клетвата на смртта“ е укината. „Пропадливоста е изгонета и избркана со благодатта на воскресението, така што во иднина ќе бидеме распаднати само привремено, во склад со смртната природа на нашето тело. Како семе што е посеано во земја, ние не пропаѓаме, туку `ртиме во земјата за повторно да станеме. Смртта, така, е сведена на ништо, со благодатта на нашиот Спасител.“ Ова претставувало исцеление и возобновување на природата, и затоа тука постои одредена принудност. Сите ќе бидат воскреснати и сите ќе бидат востановени во полнотата на своето природно битие и ќе бидат преродени. Понатаму, секое развоплотување е само привремено. Темниот превез на адот е уништен со силата на живототдавниот крст.

Св. Григориј Ниски силно ја истакнува органската поврзаност меѓу распнувањето и воскресението. Воскресението не е просто последица, туку е плод на смртта на крстот. Св. Григориј посебно нагласува две работи: единството на Божествената ипостас, во која душата и телото Христови се поврзани дури и во смртната раздвоеност, и совршената безгрешност на Господа. Потоа продолжува: „Кога нашата природа, следејќи ја сопствената насоченост, дури и во Него доспеала до раздвојување на душата и телото, Тој повторно ги поврзал раздвоените елементи, поврзувајќи ги со Својата божествена сила, сврзувајќи го она што било разделено, за никогаш повеќе да не може да биде раскинато. Ова е воскресение, односно враќање по нивното раздвојување, на оние елементи коишто претходно биле поврзани, во неразделно единство преку заемно соединување. За да може првобитната благодат, којашто му е дадена на човечкиот род, повторно да биде повикана, а ние воспоставени во неминлив живот, кога порокот којшто е помешан со нашиот вид испари преку нашето разложување... Зашто, како што принципот на смртта влегол преку една личност и преку наследство преминал на целиот човечки род, на сличен начин и принципот на воскресението од една личност се проширува на целото човештво... Зашто, кога во таа конкретна природа, којашто Тој ја зел врз Себе, душата по раздвојувањето била вратена во телото, тогаш тоа ново соединување на раздвоените делови, тој нов принцип, преминува на целиот човечки род. Тоа е тајната на божествениот план во однос на Неговата смрт и на Неговото воскресение од мртвите.“ 

Со најголемо внимание треба да се прави разлика меѓу исцелувањето на природата и исцелување на волјата. Природата е исцелена и востановена со одредена сила, со моќната сила на Божјата семоќност и на непобедивата благодат. Некој би можел да каже дека тоа е „насилие на благодатта“. Единството, на некој начин, ì е наметнат на човековата природа. Зашто, сета човекова природа („семето Адамово“) во Христа е потполно и целосно исцелена од неединството и од смртноста. Ова востановување (на човековата природа) ќе биде остварено и откриено во својата целосна големина при сеопштото воскресение, при воскресението на сите – како на праведните, така и на грешните. Никој, барем што се однесува до природата, не може да ја избегне Христовата царска власт, ниту може да ја избегне неискажливата сила на воскресението. Но, човековата волја не може да биде исцелена на истиот, непобедлив начин. Зашто, целото значење на исцелувањето на волјата лежи во нејзината слободна преобразба. Човековата волја мора самата да се сврти кон Бога. Тоа мора да биде слободен и спонтан одговор на љубов и на восхит. Човековата слобода може да биде исцелена само во слобода, во „тајната на слободата“. Само со таков спонтан и слободен напор човекот влегува во нов и вечен живот кој е откриен во Исус Христос. Духовната преродба  може да се постигне само во совршена слобода, во послушноста на љубовта, во самопосветување и самопредавање на Бога. Ова разликување со големо внимание било нагласено во беседите на Никола Кавасила во неговото дело „Христовиот живот“. Воскресението е „коригирање на природата“, и Бог го дарува слободно. Но Царството Божјо и единството во Христа претпоставува желба, и затоа им е достапно само на оние коишто ги бараат, ги љубат и ги посакуваат. Бесмртноста ќе им биде дадена на сите, како што сите можат да уживаат во Божјата промисла. Не зависи од нашата волја дали ќе воскреснеме по смртта, како што нашата волја не одлучува дали ќе се родиме. Христовата смрт и воскресението им ја носат бесмртноста и непропадливоста на сите на ист начин, затоа што сите ние ја имаме истата природа со Човекот Исус Христос. Но, никој не може да биде принуден да сака. Така, воскресението е дар кој е заеднични за сите, но блаженството ќе им биде дадено само на некои. И повторно, животниот пат е пат на одрекување, умртвување, саможртвување, самопринесување. Мора да се умре за себе за да се живее во Христос. Секој мора себеси лично и слободно да се поистовети со Христос, Господ, Спасител и Искупител, во исповедањето на верата, во изборот на љубовта, во таинскиот завет на верност. Секој треба да се принесе себеси како жртва, да ја „изгуби душата“ заради Христа, да го земе својот крст и да тргне по Него. Христијанскиот напор е „следење“ на Христос, следење на патот на Неговото страдање и на Неговиот крст, сè до смртта, но пред сè, следење на љубовата. „Со ова ја разбираме љубовта Божја, зашто Тој прв го дал Својот живот за нас. Така, и ние сме должни да го дадеме нашиот живот за браќата. Во тоа е љубовта, не дека ние сме го засакале Бога, туку дека Тој нè засакал нас и Го пратил Својот Син за да биде прошка за нашите гревови“. Оној кој нема да умре со Христос, не може ниту да живее со Него. „Доколку со слободна волја не прифатиме да умреме со Негово страдање, Неговиот живот не е во нас“ вели св. Игнатиј. Ова веќе не е аскетско или морално правило, ниту е прашање на дисциплина. Ова е онтолошки закон на духовното постоење, самиот закон на животот.

 Подготви: д-р Драган Михајловиќ

 

{moshits}



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3226
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7718
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

27/12/2024 - петок

Божикен пост (строг пост)

Св. маченици Тирс, Левкиј и Калиник; Св. маченици Филимон, Аполониј, Аријан и други;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Елевтериј Илирски и неговата мајка Антија 15 декември / 28 декември 2024

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Елевтериј Илирски и неговата мајка Антија 15 декември / 28 декември 2024

Глас 3Свети свештеномачениче Елевтерие,ти кој ѕверови скротуваше, со благодат Божја срца човечки лекуваше,Христос преку тебе луѓе во ангели приведе

Тропар на светите Христови маченици Тирс, Левкиј, Калиник, Филимон, Аполониј и други со нив 14 декември / 27 декември 2024

Тропар на светите Христови маченици Тирс, Левкиј, Калиник, Филимон, Аполониј и други со нив 14 декември / 27 декември 2024

Маченици свети Христови, вие кои со благодат Господова огнот во вас го скротивте,  а силата негова во ревност за Бога ја...

Тропар на св. Христови маченици Евстратиј, Авксентиј, Евгениј, Мардариј и Орест 13 декември / 26 декември 2024

Тропар на св. Христови маченици Евстратиј, Авксентиј, Евгениј, Мардариј и Орест 13 декември / 26 декември 2024

Низ оган злато поминува за да се очисти, о свети Евстратие, но огнот тебе не те допре, затоа што напоен од благодатта...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная