логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


 vozdvizenie.jpg

Кога Бог го создал човекот, Тој во него вложил нешто божествено. Тоа е подобно на мисла, која како искрата содржи и светлина и топлина. Таа мисла, која го просветува умот и му посочува што е добро, а што – зло, се нарекува совест. Таа е природниот закон. Како што толкуваат св. Отци, таа е оние кладенци што ги ископал Исаак, а филистијците ги затрупале (Бит. 26). Следејќи го тој закон, т.е. совеста, старозаветните патријарси и сите светии пред пишаниот закон, Му угодувале на Бога. Но, кога луѓето преку своите гревови ја затрупале и подгазиле совеста, тогаш се појавила потреба од пишан закон, се појавила потреба од св. пророци, се појавила потреба од доаѓањето на Самиот наш Владика Иисус Христос, за да ја открие и издигне совеста, кога одново ја распали онаа затрупана искра преку запазување на Неговите свети заповеди.

Сега веќе од нас зависи дали пак ќе ја затрупаме или, кога и’ се покоруваме, ќе и’ дадеме можност да свети во нас и да не просветува. Зашто, кога нашата совеста ни вели да сториме нешто, а ние не и’ обрнуваме внимание, и кога повторно ни вели, но ние пак не го правиме и продолжуваме да ја газиме – со тоа ние ја затрупуваме, така што таа, поради тежината која лежи врз неа, веќе не може откриено да ни зборува, туку како светилник зад завеса, започнува да ни ги покажува работите затемнети. Како што никој не може да гледа и да го познае своето лице во вода разматена од многу тиња – така и ние, по престапувањето, не разбираме што ни зборува совеста и ни се чини дека воопшто ја нема. Но, не постои човек кој воопшто нема совест, затоа што таа, како што рековме, е нешто божествено, и никогаш не загинува, туку секогаш ни напомнува за полезното. Ако ние не ја чувствуваме, тоа е затоа што не и обрнуваме внимание и ја газиме.

Затоа и пророкот го оплакува Ефрем со зборовите: “Ефрем е угнетен, поразен е преку суд” (Ос. 5:11). Противник е наречена совеста. Затоа и во Евангелието е речено: “Измери се со противникот твој на време, уште додека си на пат со него, за да не те предаде на судијата, а судијата – на слугата и да бидеш затворен; вистина, ти велам: нема да излезеш од таму, се додека не го дадеш и последниот кондрант.” (Мат. 5, 25-26). Но, зашто совеста е наречена противник? Затоа што таа секогаш се противставува на нашата зла волја и ни напоменува што треба да правиме, а ние не го правиме, и што не треба да правиме, а ние го правиме – за сето тоа таа не осудува. Ете зошто Господ ја нарекува противник и ни заповеда: “Измери се со противникот твој на време, уште додека си на пат со него”. Патот, според зборовите на св. Василиј Велики, е светот.

Така, браќа, да се потрудиме да ја пазиме нашата совест додека сеуште сме на овој свет. Ништо, за кое таа не’ разобличува, да не допуштаме, да не ја погазуваме за ништо, дури и за најмалото. Знаете дека од необрнување на внимание на тоа мало и навистина ништожно нешто, ние преминуваме и кон необрнување внимание и на големите нешта. Ако некој започне да вели: „Што дека ќе го кажам тој збор? Што дека ќе го изедам тоа? Што дека ќе погледнам тука или таму?“, имено, од тоа „што дека тоа, што дека она“ тој паѓа во лоша навика и започнува да не обрнува внимание и на големото и важното и да ја гази својата совест, а така, кога тоне во злото, тој се наоѓа во опасност да стигне и до потполна безчувствителност. Затоа, браќа, внимавајте да не го запоставувате малото, пазете се, не презирајте го како мало и ништожно – тоа не е мало, бидејќи преку него се создава лоша навика. И така, да бдееме над себе си и да се грижиме за лесното додека е лесно, та да не би да стане тешко, затоа што и добродетелите и гревовите започнуваат со малку, а стигаат до големо добро или зло. Поради таа причина Господ ни заповеда да ја пазиме својата своест, и како да не уверува секој од нас посебно, велејќи: „Гледај што правиш, несреќнику! Освести се, помири се со својот противник, додека си на пат со него.“ А понатаму го посочува бедните последици од непазењето на таа заповед: „за да не те предаде на судијата, а судијата – на слугата и да бидеш затворен“ А потоа што? – „Вистина, ти велам: нема да излезеш од таму, се додека не го дадеш и последниот кондрант.” Како што веќе реков, совеста не разобличува и за доброто и за злото, ни посочува што да правиме, а што не, и таа ќе не осуди во идниот живот, затоа е и речено: „за да не те предаде на судијата“ итн.

А пазењето на совеста бива најразлично, така што човек треба да ја пази во однос на Бог, кон ближниот, кон нештата. Во однос на Бог совеста си ја пази оној кој не ги запоставува Неговите заповеди ниту во она кое не е видливо за луѓето и не се бара од нас – таков човек тајно ја пази својата совест пред Бога. На пример, некој бил мрзлив за молитва или пак, страсна помисла влегла во неговото срце, а тој не се спротивставил и не се воздржал, туку ја примил, или видел дека неговиот ближен прави или зборува нешто и, како што обично се случува, го осудил. Со еден збор, ние треба да се пазиме од се’ што е тајно, кое никој не го знае, освен Бог и нашата совест – тоа значи да ја пазиме нашата совест во однос на Бога. А пазењето [на совеста] во однос на ближниот бара да не вршиме ништо кое знаеме дека би го оскрбило или соблазнило ближниот, било со дело или збор, со изглед или поглед, затоа што, како што често повторувам, може да да го оскрбиме својот брат и со изгледот, и дури само со поглед. Кратко кажано, човек не треба да врши ништо за кое знае дека го врши со намера да го оскрби ближниот – преку тоа тој си ја осквернува својата совест, бидејќи сфаќа дека тоа го направил со цел да го повреди својот брат ил да го наскрби (разжалости). Тоа, пак, значи да си ја пазиш совеста во однос на ближниот. А пазењето на совеста во однос на нештата се состои во тоа да не се однесуваме невнимателно кон која и да било твар, да не дозволуваме да се расипи и да не ја зафрламе. Напротив, ако видиме дека нешто е зафрлено, не треба да го одминуваме, макар и да е ништожно, туку да го дигнеме и ставиме на неговото место. И така, браќа, потребно е секогаш да бдееме над себе си и да се пазиме од се’ што е спротивно на совеста, за да не ја претрпиме онаа беда, од која Самиот Господ не претпазува, како што кажавме погоре. Да ни даде Бога до го слушаме и исполнуваме тоа, та словата на нашите отци да не ни бидат за осудување.

Извор:  За съвестта – Авва Доротей

Преземено од. Маран Ата

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3111
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7569
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

05/11/2024 - вторник

Св.ап.Јаков брат Господов; Игнатиј Цариградски

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христов великомаченик АРЕТА 24 октомври / 6 ноември 2024

Тропар на св. Христов великомаченик АРЕТА 24 октомври / 6 ноември 2024

Блажен си ти Арето, верен слуга на Бога Живиот, кому Спасителот Му подари разум за умудрување на мнозина,  со дела достојни...

Тропар на светиот апостол Јаков брат Господов 23 октомври / 5 ноември 2024

Тропар на светиот апостол Јаков брат Господов 23 октомври / 5 ноември 2024

Како праведен Господов ученик,си го примил Евангелието,како маченик имаш смелост непобедлива,како јерарх се молиш, ти кој си брат Божји.

Тропар на светиот Христов рамноапостолен Епископ Ерополски Аверкиј 22 октомври / 4 ноември 2024

Тропар на светиот Христов рамноапостолен Епископ Ерополски Аверкиј 22 октомври / 4 ноември 2024

Божји угодниче, Аверкие свети милостив, незнаењето човечко го исплака,заблудата кон идолите ја разруши со силата Христова,адот пред тебе глава наведна,

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная